Our remaining time in Disney´s Magical World

Onsdagen den 13 augusti vaknade vi till underbart väder, precis som det hade varit de föregående dagarna. Eftersom vi under de föregående fyra dagarna hade avverkat alla de fyra parkerna så bestämde vi oss för att under denna femte dag återvända till saker som vi ville se mer av. Efter frukost på hotellet så begav vi oss därför till Hollywood Studios där det fanns några roliga attraktioner som vi gärna ville åka igen. Den attraktion som lockade mest var Toy Story Mania och därför begav vi oss direkt till den där vi först tog varsitt Fastpass och sedan även ställde oss i kö för att åka en gång på direkten också. Området där man köade till åkturen var uppbyggt som ett rum med leksaker, gigantiska leksaker i massa härliga färger. På ett ställe fanns även Mr Potatohead som pratade, skojade, dansade och sjöng för folket som köade. Allt detta hade vi missat tidigare då vi hade åkt med Fastpass, eftersom man då går i en specialkö som är mycket kortare och går en annan väg.


En trött Cattis äter frukost
Jag åt en supergod fruktsallad till frukost denna dagen minns jag. På bilden syns också våra påfyllningsbara muggar, bästa köpet någonsin.

Mr Potatohead showar för allt folk som står i kö

Efter en åktur i Toy Story Mania så bestämde vi oss för att gå bort till Sunset Boulevard. Jag ville gärna åka Rock´n´Rollercoaster ännu en gång eftersom det var en så häftig upplevelse. Vi vandrade bortåt och jag tänkte att eftersom jag skulle åka själv så kunde jag ju ställa mig i "Single Riders"-kön. Plötsligt när vi kom bort där och jag skulle ställa mig i kön så utbrister Daniel "Jag ska också åka!" Lite chockad blev jag allt eftersom han vid det tidigare besöket varit säker på att han aldrig skulle åka den eftersom där var loopar. Dock hade jag berättat att man inte kände looparna speciellt mycket och eftersom man nte såg dom heller så märkte man inte av dem. Antagligen hade detta påverkat honom så att han trots allt ville testa. Dock var den vanliga kön lång så vi ställde oss i Single Riders kön och hoppades på att iaf komma med samma tåg så att man slapp stå och vänta när man kom av åkturen. När vi kom fram till mannen som sa till en i vilken vagn man skulle åka så tyckte han plötsligt att han hade skickat för få i vår kö eftersom det var många som åkte två och två, så till vår tur så fick vi sitta tillsammans trots allt =)

När vi kom av attraktionen så frågade jag D om det hade varit så hemskt men det tyckte han inte. Han tyckte att den var lika häftig och underbar som jag hade tyckt så nu längtar vi båda tillbaka dit så vi kan åka den igen =) Efteråt vandrade vi en runda i parken och tittade runt lite, men strax efter lunch så bestämde vi oss för att återvända till hotellet en kort runda innan vi skulle åka till Magic Kingdom.



Sunset Boluvard


En häftig bil som D fotograferade medan jag var på toaletten


Lite förvirrad blev jag när jag kom ut från toaletten och Daniel var försvunnen. Dock hade han bara gått till andra sidan gatan för att titta och fotografera lite


Vi såg Mimmi och Kajsa
Dock var det lång kö till att fotograferas med dem så vi tog bara ett foto på dem på håll

Efter lite vila på hotellet så stack vi iväg till Magic Kingdom en runda på kvällen. När vi var där första dagen så missade vi attraktionen Space Mountain och vi tänkte göra ett försök att åka den eftersom vi hade hört den skulle vara häftig. Dock var det enormt lång kö, ungefär 1,5-2 timmar om jag inte minns fel, så vi gick en runda i parken och tittade istället. Några andra attraktioner hann vi med att åka, men i övrigt passade vi på att ta det lugnt och titta runt och njuta av atmosfären.
 
 

Jag är redo för en färd till Magic Kingdom


Lite vimmelbilder från Magic Kingdom


"HJÄLP, jag är fångad!!"
Undra vad jag hade gjort för hemskt för att bli fångad i denna


Lite fler bilder från Magic Kingdom


Vi två på rundvandring i Magic Kingdom


Efter att vi hade myst rundor ett tag på Magic Kingdom så bestämde vi oss för att åka in till Downtown Disney för att få i oss lite mat. Dock så går det inga bussar direkt från parkerna till Downtown, så för att ta oss till Downtown så fick vi krångla lite. Ett alternativ hade varit att åka inom hotellet och byta buss där, men vi tyckte att det kändes roligare att ta Monorailen till ett av hotellen som den gick till, och att sedan från det hotellet ta bussen till Downtown. Sagt och gjort, vi satte oss på Monorailen och hoppade sedan av på ett slumpvalt hotell. Snacka om att hotellet där vi hoppade av var fint =) Jag minns inte alls vad hotellet hette, men det var väldigt fint... Det var lite annorlunda än vårt valueresort, som var väldigt fint och räckte för oss, men detta hotellet tillhörde en högre kategori och var därför lite lyxigare. Hotellet var väldigt exotiskt, bland annat hade de en liten regnskog mitt i foajen. Naturen runt hotellet var också helt sjuk, även den var väldigt exotisk med massor av växter. Vi var ju därför tvungna att ta en rundtur på hotellet innan vi tog bussen till Downtown.



Såhär såg det ut i lobbyn. Mitt i lobbyn fanns det ett vattenfall och en massa exotiska växter, självklart var vi tvungna att fotografera =)


Daniel framför ´regnskogen´=)


Lite av omgivningarna

Jag blev lite nyfiken nu på att ta reda på vad var för något hotell vi hamnade på. Via Disney´s hemsida så kom jag fram till att det nog hette Disney´s Polynesian Resort och att det tillhör ett av Disney´s Deluxe Resort Hotels. Så kanske inte så konstigt att det var väldigt fint och exklusivt. Jag tyckte jag såg att priserna för ett rum börjar på 355$ per natt, så jag tror inte riktigt att det är aktuellt för vanligt folk som oss att bo där =) Här kan man hitta lite mer bilder och fakta om hotellet om man är nyfiken.

Tillslut kom vi iaf till Downtown Disney. Vi startade med att shoppa lite i affären "World of Disney". Vi tillbringade riktigt lång tid där inne för där fanns verkligen allt mellan himmel och jord med disneytema. Efter mycket velande så blev det tillslut lite shoppande iaf. Lite tröjor, kepsar, smycken och kökssaker fick följa med oss hem. Varje gång man ser dessa saker nu så fylls man med glädje över vår underbara vistelse på Disney World. Efter en massa shoppande så var vi vrålhungriga och leta raskt upp någonstans att äta. Vi var båda sugna på att äta på Rainforest Cafe, där det är som att äta mitt i regnskogen. Inredningen är väldigt verklighetstrogen med massor av träd, där är fågelsång och djurläten hela tiden, ett stort akvarium mitt i restaurangen med massa fina fiskar och med jämna mellanrum så drar ett riktigt regskogsregn in med både buller och regn. Där var tyvärr fullt när vi försökte få bord så istället hittade vi en affär som gjorde fantastiska varma mackor med olika fyllningar i. Dessa var supergoda och vi tog med oss dem ut från affären och satte oss för att titta på folk. Plötsligt drar det igång musik och en man hade lite disco mitt på torget med barnen. De dansade och liknande och det var riktigt härligt att sitta där och äta gott, lyssna på härlig musik och se alla barnen ha det så roligt. Efter ett tag blev det danstävling för alla vuxna och även detta stannade vi kvar och tittade på innan vi begav oss tillbaka till hotellet för en sista natts sömn på Walt Disney World.



Detta verkade vara en riktigt häftig restaurang


Mysigt med god mat och härlig underhållning. Mackorna var riktigt supergoda


När mörkret sänkte sig blev det danstävling för alla ´stora´ barn


Mörkret har lagt sig över Disney World och det är dax att bege sig till hotellet...


...där vi avslutade dagen med att kolla lite OS på TV:n.
I stort sett det enda de visade i OS-väg var simning så vi såg en hel del simning under vår tid i USA. Dock är det kanske inte så konstigt med tanke på hur många medaljer USA tog i simning, klart det är det som intresserar dem mest då.


En bild över vårt fina hotellrum. Här trivdes vi superbra, rummet var rent och fräscht och precis lagom stort.

Morgonen efter gick vi upp tidigt och packade våra väskor. Vi hade sovit sista natten i Orlando och det var nu dax att bege sig till Miami Beach för några dagars sol och slappande innan det var dax för New York. Vi bestämde oss dock för att göra ett snabbt besök på Epcot innan vi for, så när väskorna var packade ställde vi ut dem i bilen och checkade ut från hotellet. Vi begav oss sedan till Epcot där vi åkte Test Track, samt så åkte jag Soarin ännu en gång. Efter en runda där återvände vi till hotellet för att hämta bilen för vidare avfärd mot Miami...



Dax för två snabbturer i favoritattraktionerna på Epcot


Daniel gick för att ta fastpass till Soarin till mig
Helt sjukt hur folk rusade för att få Fastpass till vissa attraktioner, lägg märke till allt folk som forsar ner för trappor och rulltrappor


Hela Spaceship Earth vilar i mina händer


Vi hade iaf tur med vädret =)
När vi lämnade Orlando så var det såhär grått och tråkigt och regnet föll. Förutom en liten skur vår första dag i Orlando så var det toppenväder under hela vår vistelse, så tur med vädret hade vi verkligen =)

Under en av dagarna på Disney World var vi även på den andra av deras vattenparker. Denna heter Blizzard Beach och är uppbyggd som en skidort med snö, snögubbar och skidbackar. Dock minns varken jag eller D under vilken dag vi var där, och inga bilder har vi däifrån eftersom vi vid det besöket lämnade kameran hemma. Av de två vattenparkerna gillade vi nog trots allt den första, Typhoon Lagoon, bäst. Blir det ännu ett besök på någon av vattenparkerna så kommer det absolut bli på Typhoon Lagoon, även om Blizzard Beach också hade sin charm.


Blizzard Beach
(Bild lånad från Disney´s hemsida, där man även kan hitta fler bilder och mer information om Blizzard Beach)

Spår från tidigare besökare..

Lämna gärna en kommentar innan du går så blir jag jätteglad!

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Lämna gärna din e-mail adress: (visas bara för mig)


Har du en blogg? Lämna gärna adressen så kan jag titta tillbaka:


Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0