Get close to the animal inside you

Efter tre dagar på Disney World så hade vi upplevt enormt mycket skoj. Vi hade myst runt i Walt Disneys magiska sagovärld som finns på Magic Kingdom, vi hade åkt häftiga attraktioner och rest runt världen på Epcot och vi hade fått en inblick i filmens värld på Hollywood Studios. Dock hade vi ännu en park kvar, Disney´s Animal Kingdom. Vet inte riktigt varför det blev att vi sparade denna till sist, kanske var det för att jag ville spara det bästa till sist. Jag älskar djurparker och djur, att få titta på djur är det bästa som finns och jag kan tillbringa hur lång tid som helst med att göra det. Dock kan man väl inte påstå att något är bättre än något annat när man är på Disney World, allt är helt magiskt och underbart på sitt sätt och det är variationen på de olika parkerna som enligt mig gör detta till det bästa stället i världen.

Vår fjärde dag, den 12 augusti, tillbringade vi på Disney´s Animal Kingdom. Detta är en helt fantastisk och enorm park. Parken är full av aktiviteter och attraktioner som visar på och syftar till Walt Disney´s intresse i natur och bevarande av naturen. Parken är även världsledande då det gäller djurvård, utbildning samt forskning.

I Disney´s Animal Kingdom finns det 1700 djur från 250 olika arter. Parken består av sju delar som är fördelade på ett område som är 2 kvadratkilometer (500 acres) stort, vilket gör parken till den största "animal-themed park" i världen. De sju delarna har olika tema, och vissa av dem föreställer speciella länder. Dessa områden består parken av:
  • Oasis
  • Discovery Island® area
  • Camp Minnie-Mickey
  • Africa
  • Rafiki's Planet Watch® area
  • Asia
  • Dinoland, U.S.A.® area
  • (Information om parken från Disney World´s hemsida)

    Kännetecknet för Disney´s Animal Kingdom är "The Tree Of Life" (Livets träd)

    The Tree of Life, a sculpted 14-story (145-foot tall), 50-foot wide tree, is the centerpiece and icon in Disney's Animal Kingdom Theme Park.

    Paths known as Discovery Island Trails weave around and through this homage to nature. Stroll the trails to see a swirling tapestry of 325 animals carved into the bark of this massive attraction. Look for creatures like Galapagos tortoises, lemurs and cotton-top tarmarins.

    (Bilder och text från Disney World´s hemsida)


     

    Vi startade dagen tidigt, för att komma till parken i tid. Eftersom det är extremt varmt i Florida i augusti månad, samt att djuren lätt blir slöa och medtagna av värmen, så kändes det viktigt att ta vara på den tidiga, lite svalare morgonen. Vi gick därför upp tidigt och begav oss till bussen som gick till Animal Kingdom. Förväntningarna var enormt stora, en park full med djur samt häftiga åkattraktioner, två av mina favoritsaker, kunde ju inte bli fel. Hela vägen till parken satt jag och spanade ut, eftersom jag ansåg att det borde märkas när vi närmade oss parken. Helt plötsligt var vi dock bara framme, utan att jag hade uppmärksammat det. För att få köra in på parkens parkering så var där speciella spärrar, där bilar kollades, eftersom man inte fick ta med djur in. Vi slapp ju dessa spärrar eftersom vi åkte bussen, men det var häftigt att det var sådan säkerhet kring parken.

    Vi kom iaf fram till busstoppet och gick av bussen. Direkt siktade vi in oss på entreén, för att så snabbt som möjligt komma innanför spärrarna. Parken hade ännu inte riktigt öppnat, men man kunde gå genom entreén iaf. Väl innanför spärrarna så tornade en underbar natur upp sig. Man kunde följa gångar, kantade av massor av växtlighet - buskar, träd och blommor samt lite vattendrag och klippor här och där. Det var helt fantastiskt att följa gångarna in mot parkens mittpunkt, där gångarna till de olika delarna av parken utgick från. Efter en kort promenad blev det stopp, eftersom parken inte var öppen. Besökarna släpptes innanför spärrarna men inte vidare ut i parken förrän klockan blev åtta och parken öppnades. Vi behövde dock bara vänta någon kort minut, eftersom klockan ganska snart blev åtta och vi kunde fortsätta in i parken.

    Jag utanför entreén till Disney´s Animal Kingdom
    Min stil på denna bild är verkligen bra, keps och solglasögon till fin klänning. Dock var det så varmt att det inte fungerade utan keps, därav den konstiga kombinationen...

    Naturen i parken var helt fantastisk
    Här är bilder från vår promenad in i parken. Sista bilden visar hur mycket folk det var vid avspärrningarna innan parken öppnades, många hade nog tänkt som oss och valt att vara där tidigt.


    I parken så finns det gott om upplevelser med levande djur, fast även en hel del åkupplevelser. Eftersom vi hade i åtanke att djuren lätt blir lite slöa av solen och värmen så bestämde vi oss för att börja med Safarituren - Kilmanjaro Safari. I parken finns där en safaritur med öppna jeepar, där man åker bland en mängd olika djur. Eftersom detta kändes som en av höjdpunkterna i parken, samt att det var här man hade mest möjlighet att se djur, så kändes det viktigt att åka denna tidigt innan solen hettade för mycket. Vi begav oss därför direkt mot Kilmanjaro Safaris, med förhoppningen om att komma på en av de första åkturerna. Kilmanjaro Safaris ligger i Africaområdet av parken, och upptar en yta på 100 acres (0,4 kvadratkilometer).

    The Kilimanjaro Safaris tour begins in the Harambe Wildlife Reserve, across the river from Discovery Island. Climb aboard a rugged open-sided safari vehicle for an exciting expedition through the wildlife preserve. The ride can be a bit bumpy as it crosses rickety bridges, rocky hills and rivers-but you're rewarded with spectacular animal sightings.

    Since animals have minds of their own, no two Kilimanjaro Sarfari experiences are the same. You may even catch a glimpse of one of the many baby animals that were recently born at Disney's Animal Kingdom theme park.

    Perhaps you'll see one of these species:

    Antelope, Baboon, Black rhino, Cheetah, Crocodile, Elephant, Flamingo, Gazelle, Giraffe, Hippopotamus, Lion, Okapis, Ostrich, Warthog, White rhino, Wildebeest, Zebra


    The attraction concludes when your tour guide receives word that poachers have taken a baby elephant from its mother. Your truck takes off on a chase to help save the infant animal from harm.

    (Bild och text lånad från Disney World´s hemsida)


     

    Vi tog oss snabbt till attraktionen med hjälp av pilarna som visade oss rätt mot Afrika. Väl framme kunde vi i stort sett gå rakt på attraktionen och blev de första åkarna för dagen i den jeepen som vi hamnade i. Man satt i en öppen jeep på bänkar (tror man kunde sitta fyra i rad). Jeepen lämnade sedan perrongen och körde rakt ut på savannen där man mötte en mängd olika afrikanska djur. Helt fantastiskt och magiskt var det, verkligen en häftig upplevelse. Att där inte fanns något glas mellan en själv och djuren gjorde det extra spännande och häftigt, och detta bidrog till känslan av att man verkligen befann sig på en riktig safari på Afrikas savanner. Jag satt beredd med kameran under hela åkturen, redo att föreviga alla djur vi såg...


    Det första djuret vi stötte på var en noshörning

    Vissa djur var svåra att fånga på bild. Första bilden visar på flodhästar, vilka helst ville vara under vattnet. Bild två visar på ett gammalt, knotigt träd som fanns på savannen. På bild tre vet jag faktiskt inte vad det är för djur men jag fick en bra bild iaf =)


    En elefant stod och vilade sig i skuggan

    Riktigt härlig natur bidrog till en mäktig upplevelse, de hade verkligen ansträngt sig med att göra det verkligt med fantastik miljö


    Jag och älsklingen på häftig safari
    När man är ute på safari bland levande djur så vet man aldrig vad som händer och plötsligt stannade vår jeep. Vi fick sedan veta att det berodde på en giraff som hade ställt sig framför en jeep längre fram längst stigen, och därför kunde vi inte köra vidare. Tyvärr stannade vi på ett ställe där inga djur fanns inom synhåll, vilket var lite tråkigt...

    Underbart vackra giraffer

    Massor med noshörningar såg vi
    De verkade inte så påverkade av värmen utan var pigga. En ville tom. hälsa och kom ändra fram till bilen.

    Detta var det enda lejon vi såg till min besvikelse
    Lejonen jagar på natten och sover på dagen, vilket gjorde att de låg gömda. Synd dock för det hade varit häftigt se dem på lite närmre håll.

    Såhär såg bilarna som man åkte i ut

    Åkturen var helt fantastisk och verkligen minnesvärd. Även om jag efteråt var lite besviken över att inte ha sett lejon exempelvis, så är åkturen ett minne för livet. Att turen dessutom styrs så mycket av ödet och att varje åktur blir unik, gör att detta är en attraktion jag skulle kunna åka om och om och om igen...

    När vi steg av från Kilmanjaro Safari så hamnade vi direkt vid ingårngen till Pangani Forest Exploration Trail. Detta är en led man kan följa där man längst vägen får se en mängd spännande djur såsom okapis och gorillor. Vi följde leden och mest spännande måste jag nog säga att gorillorna var. Häftig natur var där också. Leden avslutas vid Harambe station of the Wildlife Express Train, varifrån man kan åka med ett gammalt och rangligt tåg till en avlägsen station. Tåget är det enda sättet att ta sig till Rafiki's Planet Watch, där man får en inblick i det arbete som utförs på Disney´s Animal Kingdom då det gäller att vårda och bevara djurlivet. Självklart tog vi tåget upp för att kolla, men just då vi kom dit hände där inte så mycket så vi åkte ganska raskt tillbaka med tåget fär vidare promenad i parken. 

    Pangani Forest Exploration Trail
    Riktigt häftigt att få se gorillor på så nära håll och naturen var helt underbar =)


    Uppe på Rafikis Planet Watch området fick jag chansen att träffa lite Disneyfigurer


    Ett riktigt roligt minne har jag uppe från Rafikis Planet Watch området. Området bestod bland annat av ett hus, där man kunde gå in och se en mängd olika saker, bland annat fakta om djurvård som utförs i parken. När vi är på väg in i huset så känner jag plötsligt att någon är bakom mig, någon som går ändå uppe i ryggen på mig. Jag vänder mig om för att titta efter, och hoppas flera meter upp i luften av skräck. Bakom mig går en hårig figur, och innan jag inser att det ´bara´ är Rafiki från filmen Lejonkungen, så hinner jag bli riktigt rädd. Jätterädd blev jag och Daniel bara skrattade åt att jag blev så rädd =) Iaf så var det skoj att de kom precis då vi var där, eftersom detta innebar att inga köer hann bildas utan vi kunde fotografera oss med både honom och Benjamin Syrsa =)

    Vi vandrade iaf vidare i parken sedan, kollade lite vad där fanns att se och göra. Vi spanade in några attraktioner som vi gärna ville åka, men bestämde oss för att gå en runda och se resten av parken för att återkomma senare. Vi hamnade tillslut på ett karnivalområde med en massa karnivalkaruseller och stånd. Jag och älsklingen körde hästkapplöpning mot varandra, sådant där man ska träffa bollar i hål för att få hästen att röra på sig. Medan vi väntade på att där skulle komma fler personer så frågade hon som stod i ståndet om vi var nygifta. Jag minns att detta var första gången jag helt öppet, utan att känna rädsla för att någon skulle få veta något, kunde svara att vi skulle gifta oss. Vid detta laget var det bara drygt en vecka till giftermålet så det var en pirrande känsla att få säga det högt. Kvinnan sa iaf att hon tyckt att vi såg så kära och lyckliga ut och att vi passade fint ihop, att det var därför hon hade frågat om vi var nygifta. Tillslut fick vi iaf spela ensamma, och självklart vann Daniel eftersom han är bäst på det spelet. Som vinst fick han en röd och gul groda som han gav till sin blivande fru. Jag döpte den snabbt till Frogglas och med honom hade vi mycket roligt under dagen =) Efteråt åkte vi också en ranglig karusell med vagnar som gick på en räls i luften och vagnarna ryckte och snurrade hit och dit. Ryckigt var det och jag skulle aldrig åka den igen, men en gång kan man åka allt =P

    Vi vandrade sedan vidare in Dinoland USA området. Här hittade vi en helt fantastisk åktur som heter DINOSAUR. Atraktionen går ut på att en vetenskapsman rekryterar en till att åka tillbaka i tiden, 65 miljoner år tillbaka, för att fånga en Iguanodon och sedan ta med sig den 3,5 ton tunga dinosauren tillbaka till nutiden. Åkturen var mörk och ryckig, med massor av häftiga specialeffekter såsom meteorregn och dinosaurier som anföll. Tyvärr var jag så rädd hela åkturen att jag blundade väldigt mycket. Önskar därför att vi hade åkt den en gång till, för då hade jag nog sett lite mer av själva åkturen.

    Efter den åkturen bestämde vi oss för att åka Kali River Rapid, som var placerad i Asienområdet, innan vi sedan skulle ta lite lunch. Vi vandrade bort till attraktionen, där vi fick tillbringa en bra stund i kö. Dock var det inte så långtråkigt att köa för man hade alltid en massa spännande att titta på =) Åkturen bestod av att man åkte i stora runda båtar, likt de i Kållerado på Liseberg. Man åkte sedan i en massa strömmande backar både upp och ner, och vattnet skvätte friskt. Det var roligt för när vi åkte så var där en kille som hela tiden tjatade om att det var en man som satt i "soak seat" som han benämnde det, och mycket riktigt visade det sig att han som satt där blev blötast. Dock blev nästan alla tolv i båten nästan helt dyngsura under färden. Denna attraktionen var riktigt skoj, mycket roligare än Kållerado, och man blev riktigt blöt. Dock gjorde det inte så mycket att man blev blöt, eftersom man torkade så snabbt i solen.

    Tree of Life, så himla fint och ståtligt
    Jag ångrar dock att vi aldrig var framme vid det och tittade
    Lite bilder från Asienområdet
    Första bilden är några asiatiska statyer, jag gillar verkligen alla detajer som gör helheten i de olika tema som finns i parken så perfekta. Andra bilden är på mig och Frogglas (som D vann till mig i hästkapplöpningen) efter vår åktur i Kali River Rapid. Spana in hur min klänning klibbar sig mot kroppen, jag var riktigt dyngsur efter åkturen.Sista bilden visar lite av attraktionen Kali River Rapid. Där bilden är tagen är en bro, varifrån man kunde spruta vatten med vattenkanoner på de som åkte i båtarna.


    Vi bestämde oss sedan för att leta upp lite lunch. Med hjälp av kartan hittade vi en restaurang som vi fastnade för, där de sålde lite blandad snabbmat. Vi tog en promenad genom parken för att komma rätt, och köpte där varsin pizza och läsk. Underbart gott var det och restaurangen var riktigt mysig och fin (liksom allt på Disney var...)


    Ännu en bild på Tree of Life, tror ni att jag är fascinerad av detta trädet eller =)

    Daniel äter god pizza
    Frogglas ser också rätt sugen ut, minns dock inte om han fick en smakbit senare =)

    Även min pizza var riktigt god


    Efter lunchen var det äntligen dax för min efterlängtade åktur på Mount Everest. Vi hade tidigare tagit Fastpass, så för mig blev det bara att vandra rätt in och åka, vilket var skönt eftersom jag åkte ensam. I parken har de byggt upp ett berg i enorm storlek, en miniatyr av det riktiga Mount Everest, och i berget finns där en hissnande bergochdalbana som heter Expedition Everest. Man börjar med att åka högt, högt upp i berget tills rälsen helt plötsligt tar slut. Någon har förstört rälsen, rivit isönder den så man istället bara möts av en räls som plötsligt slutar. Hlet plötsligt släpper hela tåget och man far bakåt, tillbaka in i berget där man åker fram och tillbaka. Plötsligt tornar bergsmonstret, Yetin, upp sig och man ser hur han river isönder rälsen ännu mer. Efter en nervkittlande åktur landar man sedan på marken igen. Åkturen var riktigt rolig, särskilt temat med Yetin som förstör rälsen och skrämmer en.


    Expedition Everest
    (Bild lånad från Disney World´s hemsida)

    Oh no, rälsen är sönderriven!
    (Bild lånad från Disney World´s hemsida)


    Här kommer jag farande ner för berget
    Daniel lyckades fånga "mitt" tåg på bild vilket känns lite häftigt =)

    Asienområdet så fanns det, förutom attraktionerna Kali River Rapid samt Expedition Everest, även en hel del roligt att se. Bland annat var vi ut på en liknande led som fanns i Afrikaområdet. Här fanns en "self-guided walking tour" av Asiens djurliv, och denna turen heter Maharajah Jungle Trek. Under turen fick man chansen att se en mängd olika djur från de norra delarna av Asien. Bland annat kunde man gå in i ett hus där fladdermössen flög helt fritt. Dock är ju falddermöss nattdjur så de sov mest när vi var där, vilket är tur för det hade inte varit så skoj att stå mitt bland en massa flygande fladdermöss. Höjdpunkten var dock de asiatiska tigrarna. Jag älskar tigrar, tycker de är helt fantastiska djur, så vackra och ståtliga. Rundturen var väldigt mysig, roligt att gå runt och fått titta på djuren =)


    Några djur man kunde se medan man följde stigen i Maharajah Jungle Trek.
    Den första bilden vet jag inte vad det är för djur men på bild två kan man iaf se de sovande fladdermössen
    En vacker tiger som ligger och vilar

    Kan ni hitta Musse Pigg i bilden?
    På ett flertal ställen i parkerna har de smygit in bilder av Musse. När vi kom hit så forstod vi först inte vad folk tittade på, men efter att vi hade frågat lite så förstod vi att där fanns en bild av Musse på väggen. Lite roligt är att jag tog denna bilden för att Daniel inte såg Musse då när vi stod framför väggen, och jag tänkte med hjälp av en bild på kameran försöka visa honom var den fanns. Dock är det rätt så skoj att ha bilden nu efteråt också, och jag blev superlycklig när jag hittade den här i datorn för ett tag sedan =)

    Inzoomad bild
    Lite skoj var att när jag zoomade in bilden på datorn här hemma så såg jag plötsligt att Musse vinkar, lite rolig detalj =)


    Under dagen hann vi sedan även med att åka Kali River Rapid ytterliggare två gånger. Den var verkligen jätterolig och fartfylld, helt klart en favorit =) Vi hann även med ytterliggare en runda med en jeep på de afrikanska slätterna i Kilimanjaro Safari. Efter en lång dag med massor av upplevelser började vi sedan bli lite trötta och bestämde oss därför för att återvända till hotellet för lite vila. Vi hade varit på parken tidigt och det kändes därför helt ok att inte stanna till långt in på eftermiddagen...

    Lite bilder från vår andra safaritur:
    Lite krokodiler som låg och solade sig

    Lite fler av de häftiga träden som fanns på savannen

    En ensam elefant som gick runt och tittade

    En nyfiken giraff som nyfiket spanade in de spännande jeeparna som passerade


    Lite strutsar fanns det också på savannen. Lite skrämmande var de dock då de gick ända fram till bilarna. Även lite strutsägg såg vi under färden

    Självklart såg vi en massa noshörningar även denna gången =)


    På väg hem till hotellet från Disney´s Animal Kingdom:
    En bild ut över parken där man ser Mount Everest på avstånd

    Söta älsklingen =)


    På väg ut hittade vi en jättesöt elefant som sprutade vatten =)

    Jag avslutade besöket med ytterliggare en bild på entréskylten, tycker den var så fin =)

    Efter lite vila och bad på hotellet så bestämde vi oss för att åka en runda in till Downtown Disney på kvällen. Det blev en liten runda där vi tittade lite i affärer, åt kvällsmat och drack varsin öl. Downtown Disney bestod av två delar, en del med lite affärer och liknande samt en del som hette Pleasure Island där det fanns lite barer och uteställen. Dock var Pleasure Island ganska dött på dagtid och tidiga kvällar och vaknade till liv sent på kvällen. Vi var där dock aldrig så sent utan det var alltid ganska så öde när vi var där. Jag har nu i efterhand fått reda på att Pleasure Island har stängts. Vet dock inte vad de ska ha där nu istället, något måste där vara eftersom det låg mitt i shoppingområdena med et shoppingområde på var sida om det...

    Dock fanns där några pubar som var öppna redan tidigare på kvällen och där fanns det gott om folk. Bland annat hittade vi en irländs pub, som hette Raglan Road, där vi denna kvällen tog varsin öl. Där var gott om folk och god stämning, så vi tog chansen och satt där en lång stund och drack våra öl långsamt medan vi snackade en massa och njöt av varandras sällskap. Efterår vandrade vi bort mot shoppingområdet och tittade lite. Om jag inte har fel för mig så åt vi en väldigt exklusiv kvällsmat i form av McDonalds mat. Det smakade dock riktigt bra tykte vi båda. När vi är utomlands så bryr vi oss inte så mycket om vad vi äter, så en massa dyra middagar på fina restauranger lockar inte oss. Vi äter hellre gott och billigt så kan vi lägga pengarna på roligare saker... Efter en runda i Downtown så återvände vi dock till hotellet, där vi passade på att ta ett kvällsdopp och en promenad på området innan vi gick och la oss för dagen...

    En legofamilj utanför legoaffären som låg i Downtown Disney

    "Hjälp, monstret anfaller!"
    "Puuh, vilken tur att det bara var gjort av lego"

    Lite bilder från Raglan Road
    På den första bilden sitter jag och skickar sms till Sverige, om jag inte minns fel var det till pappa som vid denna tidpunkten hade Lucas. Mysigt hade vi när vi satt och drack våra öl =)


    Jag var tvungen att lägga in alla tre bilderna eftersom jag tycker att det är lite skoj...
    Bilderna är inlagda i kronologisk ordning, den till vänster är tagen först och den till höger är tagen sist. Dock ser den i mitten ut att vara tagen vid en helt annan tidpunkt, både om man ser till frisyr och ljuset. På den i mitten ser det ut att vara riktigt mörkt ute, men det var det alltså inte utan det var bara kameran som var lite knäpp. Dock kanske man även kan kalla mig knäpp som ändrar frisyr stup i kvarten =P

    Detta var alltså vår fjärde dag på Disney World, och den fjärde parken som vi besökte. Återkommer senare med ett inlägg om den femte och sista dagen vi tillbringade på Disney World, samt lite bilder från den sjätte dagen då vi styrde resan mot soliga Miami!

    Spår från tidigare besökare..

    Lämna gärna en kommentar innan du går så blir jag jätteglad!

    Vad heter du?:
    Kom ihåg mig?

    Lämna gärna din e-mail adress: (visas bara för mig)


    Har du en blogg? Lämna gärna adressen så kan jag titta tillbaka:


    Skriv din kommentar här:

    Trackback
    RSS 2.0