Welcome to Miami

Torsdagen den 14:e augusti styrde vi färden söderut från Orlando till Miami. För fyra nätter hade vi bokat ett hotellrum på Miami Beach. Vi lämnade Orlando strax efter lunchtid för att lugnt kunna ta oss ner mot Miami. Jag ställde in GPS:en på hotellets adress och vi lutade oss tillbaka och började köra. Det kändes lite tråkigt att lämna allt underbart på Disney World, men samtidigt var vi spända av förväntan inför nästa del på vår resa. I Florida finns där massor av vägar, bland annat en som heter Florida Turnpike och som är en betalväg. Eftersom vägen har tullar så att man betalar en viss summa beroende hur långt man kör på den så är den också ganska så välbehållen och bra att köra på. På väg till Orlando så körde vi på den, och på väg tillbaka så kändes det mest naturligt att följa GPS:en och köra på den även då. Dock så lyckades vi klanta till det riktigt rejält när vi kom till tullstationen där man kör in på vägen...

När man kommer till stationen så finns där massor med olika filer att välja på. Jag upplyste D i god tid om att vi inte skulle köra på de filer där det stod SunPass, eftersom det var något annat slags betalmedel. Vi skulle köra i de vanliga filerna där man fick en biljett där det uppgavs vart vi hade kört på. Denna biljetten skulle man sedan lämna då man körde av vägen, för att på så vis betala rätt summa beroende på hur långt man hade kört på vägen. Trots allt så hamnade vi fel, och jag säger till D att byat fil. Han fattar inte vad jag menar och plötsligt är vi så långt fram att det inte går att byta, vilket resulterar i att vi inte får någon inkörsbiljett. Jag minns att jag kokade av ilska eftersom han inte hade lyssnat på mig, men lugn som D är så konstaterade han att det skulle fixa sig trots allt. Vi skulle trots allt köra så långt man kunde på denna vägen, och när vi kom fram till tullstationen där vi skulle av så förklarade D lugnt vad som hade hänt och vi betalade den summa vi skulle betala. Eftersom vi hade kört hela sträckan var det maxtaxan så det var inte problem där och all min oro hade varit i onödan =P Roligt minne nu i efterhand men då var det inte så skoj =P

Att köra bil i USA är knappast lätt. Vägarna är stora, med massor av filer. Man kör av både till höger och vänster på motorvägarna så det gäller att man ligger rätt för att komma rätt. Efter en massa körande så lyckades vi, mycket tack vare GPR:en, komma rätt och vi befann oss på bron mellan Miami och Miami Beach. Här lyckades vi dock hamnade lite galet och vi kom på en lång omväg. GPS:en ställde dock om sig och visade oss snabbt ett nytt köralternativ och tillslut hamnade vi på rätt håll igen. Väl framme vid hotellet kunde vi dock inte hitta en parkering. Tillslut stannade vi på ett ställe där man egentligen inte fick parkera, men nöden har ingen lag. Vi vandrade in på Townhouse Hotel, där vi skulle tillbringa de kommande 4 nätterna och checkade in. Vi bestämde oss även för att ta hotellets parkeringsservice, eftersom vi hade insett hur svårt det var att hitta parkering. Service var dyr, men de parkerade bilen till en och hämtade den sedan när man skulle ha den. Man kände sig som någon i en film när man stannade bilen och gav nycklarna till chauförren, det var tufft =)

Klockan var ganska så mycket när vi kom fram, tror hon var runt 8 på kvällen, så vi gick bara en snabb promenad i området på kvällen innan vi sjönk ner i sängen på rummet och somnade gott. Tyvärr har jag inte så mycket bilder från dessa första dagar i Miami eftersom vårt minneskort var nästan helt fullt. Jag hade innan avfärd från Sverige köpt ett nytt minneskort, men när vi satt på båten till Danmark och jag skulle stoppa i kortet så visade det sig att det nyinköpta minneskortet var sönder. Så tyvärr inte så mycket bilder, men jag kan delar gärna med mig av de få vi har =)

Här har vi precis anlänt till hotellet och kommit upp på rummet

Hotellrummet var verkligen fint och fräscht
Här ser man soffan som jag många gånger satt uppkrupen i och läste


För vår vistelse i Miami hade vi inte många planer. Vi hade bestämt oss för att mest ta det lugnt och ladda batterierna medan vi var där. Dagarna i Orlando hade inneburit mycket stress, mycket vandrande och många nya intryck och upplevelser, så när vi väl kom till Miami var vi trötta både i kropp och huvud. Efter Miami väntade sedan några fartfyllda dagar i NY, med både en massa och se samt vårt underbara bröllop, så därför kändes några dagars sol, bad och avkoppling passande. Det enda vi egentligen hade bestämt oss för var att försöka komma iväg till någon alligatorfarm för att se alligatorer.

Dock så kände vi oss inte riktigt motiverade till att göra så mycket när vi vaknade upp på morgonen den 15:e augusti. Helst ville vi båda bara ta det lugnt med lite bad och sol, så därför bestämde vi os snabbt för att ta en lugn dag denna första dag. Efter en underbar frukost på hotellet så begav vi oss därför ner till stranden. Efter en kort promenad på knappt fem minuter stod vi nere på Miami Beach - Snacka om underbar strand! Det var lite annorlunda än stränderna här hemma. Strandremsan var riktigt bred, och det var sandstrand utan en massa stenar och skit så långt man kunde så åt båda hållen. Vi begav oss snabbt ner och bredde ut våra handdukar en liten bit från vattenbrynet och kastade oss sedan snabbt i vattnet. Underbart härligt och avsvalkande var det, helt klart vatten i lagom temperatur. Dock var jag hela tiden rädd, fegis som jag är, för att det skulle komma en haj och äta upp oss. Har jag sett för mycket på amerikanska filmer där det alltid kommer hajar eller? =P Vi stannade iaf på stranden under flera timmar och tillbringade lika mycket tid badandes i det fina vattnet som solandes på den fina stranden. Efter ett antal timmar kände vi dock att värmen var enorm och solen var lite för stark, så då bestämde vi oss för att återvända till hotellet.

Efter en kort vila så bestämde vi oss för att ta en tur till ett shoppingcenter jag hört mycket om. På forum på internet rekommenderades detta shoppingcenter och det fanns även med i Floridaguiden jag köpt innan avresa, så vi ringde efter bilen och begav oss iväg till Sawgrass Mills shoppingcenter. Att vara ute på småäventyr likt detta var superskoj, och att åka bil med älsklingen och kunna snacka en massa skit är en njutning så jag njöt av resan dit. Väl framme blev jag först förvirrad. Några småhus med exklusiva affärer var det enda jag hittade och jag blev besviken om detta skulle vara allt. Vi fortsatte dock leta och tillslut hittade vi en ingång in i ett enormt shoppingcenter. Här tillbringade vi sedan ett antal timmar med att titta runt på allt möjligt. Dock var det svårt att veta vad allt var för sorts affärer, men vi hittade iaf en mängd intressanta affärer så lite shopping blev det. Efter ett tag slog hungern till och vi hittade ett mattorg där man kunde köpa en mängd olika maträtter. Jag bestämde mig för någon slags tortillas från ett matställe, medan D köpte pasta med pastasås. Gott var det och vi njöt av vår goda mat. Dock stötte vi här för första gången under vår resa på problemet med läsken. I Disney hade vi inte märkt av detta alls, och inte heller då vi drack läsk på McDonalds på flygplatsen, men här plötsligt så smakade läsken inget annat än klor. Antagligen använder de mer klor i sitt vatten än vad vi gör hemma, och eftersom läsk ofta späds med klor så smakade självklart läsken också klor. Vi som inte var vana vid denna smak kände direkt av klorsmaken och läsken var omöjlig att dricka...

Vi fortsatte sedan med mer shopping efter matpausen... Efter en massa shoppande så snurrade det dock i våra huvuden efter ett tags ytterligare shopping. Först sol och bad i Floridas stekande sol, och sedan shopping i ett enormt köpcenter blev tillslut för mycket och vi begav oss hemåt mot hotellet. Väl på hotellet tog vi det lite lugnt - satt och läste lite, kollade lite TV och lyssnade på musik. Vi passade också på att duscha och göra vid oss och begav oss sedan ut på stan en runda. Dock hade vi svårt att lokalisera vart alla affärer och restauranger var, så efter ett tag köpte vi med oss lite god dricka och lite snacks tillbaka till hotellet. Vi hade egen kyl på rummet så det var helt perfekt att köpa hem lite vatten och dylikt för att slippa gå och köpa hela tiden. Vi tillbringade sedan kvällen med att mysa på rummet, där vi tillsammans satt uppkrupna i soffan med varsin god dricka och snackade en massa skit...

Lite vybilder från vår färd mot fastlandet från Miami Beach
Den första bilden visar siluetterna av höghusen i Miami. Vid denna tidpunkten hade vi inte sett NY:s skyskrapor och tyckte att dessa husen var riktigt höga =P

Middag på Sawgrass Mills

Kvällspromenad i Miami Beach

Spår från tidigare besökare..
fia

har suttit här nu och läst , vilken härlig semester , miami och servic med att få bilen framkörd inte illa .önskar er en trevlig dag .

2009-04-06 @ 09:59:04
Bloggadress: http://ajaxen.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar innan du går så blir jag jätteglad!

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Lämna gärna din e-mail adress: (visas bara för mig)


Har du en blogg? Lämna gärna adressen så kan jag titta tillbaka:


Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0