18 augusti

Tidigare idag när jag skrev mitt första inlägg så kom jag att tänka på den artonde augusti förra året. Just vid denna tiden, just nu så satte vi oss på planet för att bege oss mot New York från Florida. Just den artonde var en stor dag på vår resa, eftersom det var den dagen som vi för första gången skulle få se den stad där vi skulle bli man och hustru. Tänkte därför slänga in ett inlägg här om vår första dag i New York, eftersom jag tidigare har varit lite lat och alltså fortfarande inte har skrivit om hela vår resa. Har precis suttit och knåpat ihop det sista inlägget om Miami, eftersom det känns lite speciellt jag gärna ville ha det inlagt innan jag började skriva vidare om vår USA-resa. Känns väldigt speciellt att kunna skriva om vårt första möte med "The Big Apple" på samma datum som vi var där förra året! Here we go:

Vi vaknade tidigt på morgonen den 18 augusti. Planet skulle gå strax efter tio från Fort Lauderdale så för at hinna med alla måsten innan dess så var vi tvungna att gå upp tidigt. Vi startade med att packa ihop vår numera stora packning. När vi åkte från Sverige den 8/8 så hade vi med oss två stora resväskor, men då vi lämnade Miami så hade de förökat sig till tre eftersom vi hade för mycket packning efter alla inköp. När alla våra tusen saker var nerpackade begav vi oss ner för att checka ut. Vi hann också slänga i oss lite frukost innan vi bad receptionen att ringa efter vår bil så att vi kunde köra till flygplatsen. Vi hade tidigare under vår vistelse i Miami hört talas om att en storm var på väg in över Florida och vi fick erfara förstormarna på vår väg till flygplatsen. Regnet verkligen öste ner då vi körde på motorvägen från Miami till Fort Lauderdale. Jag har aldrig sett det regna så mycket och vi verkligen körde i snigelfart till flygplatsen. Dock var det inte alla som körde lika försiktigt och plötsligt fick en bil sladd och kom i en hög fart sladdande mot oss. Jag hann bli riktigt rädd innan föraren tillslut fick stopp på bilen utan att den krockade med oss. Fram kom vi iaf tillslut till flygplatsen och där lämnade vi först tillbaka hyrbilen som vi hade haft i de tio dagar vi varit i Florida. Vi begav oss sedan för att checka in bagaget, vilket gick superfort, och sedan gick vi in genom säkerhetskontrollen. Väl där passade vi på att kolla lite i shoparna som fanns där och slutligen köpte jag en skvallertidning och vi slog oss ner och läste. Efter en stund slog det mig att jag hade glömt vår fina guidebok i bilen och eftersom det var en ganska fin och dyr guidebok så bestämde jag mig för att försöka se om jag kunde få tag i den. Tillbaka ut genom säkerhetskontrollen, genom hela flygplatsen till avdelningen där de hade hyrbilarna. Jag frågade först i disken där man hyrde bilarna men begav mig sedan ut i garaget för att se om någon där kunde hjälpa mig. Efter många om och men gick en man iväg för att kolla i den bil vi hade haft och efter en lång stund kom han tillbaka med boken samt lite andra papper som jag hade glömt. Jag begav mig sedan tillbaka till säkerhetskontrollen och gick igenom den ytterliggare ännu en gång innan jag kom tillbaka till Daniel. Efter min lilla tur hade klockan hunnit bli så mycket så att vi slutligen skulle boarda planet och äntligen var vi på väg till NY!


 


Bye, bye Miami!
Vi lämnade här tillbaka hyrbilen och gav oss sedan av mot nya äventyr i New York

Förväntansfulla på flyget till New York


 

Anländandet till New York stratde tyvärr lite tråkigt. När vi väntat länge på vårt bagage så kom det tillsut men det visade sig att min väska hade spruckit. Allt var fortfarande kvar men vi gick ändå för att anmäla skadan till flygbolaget. I disken satt det en mörkhyad man som bara hummade lite när vi försökte förklara vad som hade hänt. Plötsligt reser han sig och försvinner ut genom en dörr. Jag och Daniel bara tittade förvirrade på varandra utan att förstå vad som hände. Trots allt betämde vi oss för att stå kvar för att se om han kom tillbaka. Jodå efter cirka 5-10 minuter återvände han med en ny resväska till mig. Tyvärr en svart, istället för min nyinköpta rosa, fina väska. Vi fick iaf packa över allt lite snabbt i den nya väskan och lämna den gamla till honom. Sedan fixade vi snabbt bussbiljetter in till Manhattan och begav oss ut till bussen.

Resan in till Manhattan gick smärtfritt. Efter en stunds åkande åkte vi ner i en tunnel och helt plötsligt var vi mitt på Manhattan, mitt bland alla hus och allt folk och liv och rörelse. Vi hade bestämt oss för att ta bussen till slutstationen, Penn Station och sedan ta en taxi vidare därifrån. Saft och gjort, vi hoppade av bussen men var helt förvirrade och kunde inte hitta en enda taxi. Slutligen hittade vi dock en taxi och kunde så småningom anlända till vårt hotell. En snabb koll på rummet innan vi snabbt bytte kläder för en runda på stan. Vi begav oss till en tunnelbanestation där vi köpte varsitt tunnelbanekort som gällde i sju dagar, eftersom jag hade fått fram att det skulle vara mest lönsamt. Det var redan sen eftermiddag och vi bestämde oss för att ta tunnelbanan ganska långt ner på Manhattan för att sedan bara vandra uppåt och insupa atmosfären. Sagt och gjort, vi gick och tittade, gick och tittade. Efter en stund började det snurra i mitt huvud av alla nya intryck, snacka om en stad med mycket liv och rörelse och fart. Daniel gick hela tiden och tittade upp på alla hus och konstaterade gång på gång "vad höga alla hus är". Han var också helt galen i Empire State Building och tittade efter det hela tiden, och varje gång han såg det så sa han "tittade där är Empire",vilket var lite skoj eftersom han redan innan hade sagt att han aldrig skulle åka upp i det. Även fast jag var jättetrött så har jag nog aldrig kännt mig mer levande än när vi vandrade runt bland alla höghus och neonskyltar på Manhattan. Mäktigare upplevelse får man nog leta efter länge...



 


Utsikten från vårt hotellrum


Lite vyer från hotellrummet


Vårt lilla, men fina hotellrum


Lite vimmelbilder från vår första promenad i NY


Daniel ville gärna se Madison Square Garden så det letade vi upp


Jag och älsklingen i vimmlet på New Yorks gator


Vimmel vid Times Square


Times Square med alla sina neonskyltar


Jag vid Times Square


Vi vid Times Square

Denna bilden är lite rolig för det ser nästan ut som att vi är inklippta på den



En vacker fontän vid Rockafeller Center


Området runt Rockafeller Center


En otroligt vacker kyrka på 5th Avenue


Mörkret har lagt sig över Manhattan och vi beger oss tillbaka till hotellet efter en underbar första dag i NY

Spår från tidigare besökare..

Lämna gärna en kommentar innan du går så blir jag jätteglad!

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Lämna gärna din e-mail adress: (visas bara för mig)


Har du en blogg? Lämna gärna adressen så kan jag titta tillbaka:


Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0