Alligatorfarm och sista dagen i Miami

Vår andra heldag i Miami bestämde vi oss för att åka till en alligatorfarm. Vi startade dagen med att gå och köpa ett nytt minneskort, eftersom det gamla var fullt med foton. Kändes lite osäkert att köpa minneskort av de konstiga försäljarna i Miami, de ändes inte så pålitliga. Efter mycket om och men hittade vi ett till lagom pris som vi slog till på. Jag passade även på att testa det direkt i butiken så att det inte var något fel på det. Med nytt minneskort i kameran så var vi redo för en tur till Floridas träskmarker. Dock hade jag glömt informationen om vart det fanns alligatorfarmar hemma, s vi startade med att yra runt i Miami Beachs centrum för att hitta en turistbyrå. Vi hittade dock ingen men tillslut lyckades jag hitta en med hjälp av GPS:en och vi startade resan.

Resan till alligatorfarmen var ganska lång men vi tillbringade tiden med att snacka, skratta en massa samt lyssna på musik. Vi har det alltid mysigt när vi åker bil tillsammans =) Jag minns att jag var jättespänd, detta var en enorm upplevelse för oss båda och något helt annorlunda än allt annat som man hade varit med om. Efter en stunds körande så ändrade miljön karaktär - det blev mer och mer träskmark och mindre bebyggelse. Slutligen kom vi fram och parkerade på en grusparkering där det överallt stod varningsskyltar om att där fanns alligatorer. Vi gick in och fick en tid för att åka Airboat ute i träsmakerna för att förhoppningsvis se lite vilda alligatorer. Dock var det en stund till vi skulle åka så vi passade på att titta in allt annat som fanns att se på farmen. Efter att ha sett både alligatorer och krokodiler så bestämde vi oss för att titta lite på en ormshow. Stora ormar hade de och publiken fick vara med och hålla ormarna. En kille ställde frivilligt upp på att ha ormen på sina axlar och efter ett tag så utbrast han "hjälp ta bort den, det blir tungt" så jag gissar på att bjässarna vägde en del.

Jag tog en bild av Daniel i affären för att testa så att det nya minneskortet fungerade

Miami Skyline
Bilder tagna från bilen då vi är på väg över från Miami Beach till fastlandet via en bro

Ett flygplan flög rakt över oss då vi körde mot Evergladesområdet

Framme och en första anblick på alligatorerna

Kompis
See Ya´ Later Alligator

Ormshow

Killen fick en stor och tung orm på axlarna

Efter en stund på ormshowen så begav vi oss båt till båtarna för turen bland träskmarken. Var en riktigt häftig upplevelse. Båtarna är stora med en motor som låter jättehögt längst bak så man var tvungen att ha öronskydd på sig. Båten åkte sedan rakt ut i träskmarkerna, mitt bland vassen i vissa fall. Han som körde gjorde även en massa häftiga svängar och dylikt, och vart man än tittade så såg man bara träs och vass. Tyvärr såg vi inga alligatorer förutom en precis i början. Antar att det var för varmt för dem för det var en extremt varm dag. Vi såg dock några vattensköldpaddor och liknande djur.

Airboaten som vi skulle åka med

Glada och förväntansfulla inför airboattripen

Den första, och enda skulle det visa sig, alligatorn vi såg under turen med airboaten

På väg ut i träsket

Om någon var sugen på en simtur så ångrade de sig nog snabbt när de såg denna skylten

Ute i träsket i airboaten

Glada gänget ute på airboattur

Lite vattensköldpaddor vi såg under turen

Tillbaka efter airboatturen

Efter båtturen så skyndade vi oss till alligatorturen som skulle börja preis efter att vi var tillbaka. När showen väl startade så inleddes den med att han som höll i showen drog fram en alligator genom att dra den i svansen. Han showade sedan med alligatorn och satte bland annat alligatorns mun under sin haka. Han visade också hur snabbt käkarna stängs så fort något kommer in i gapet på alligatorn, riktigt häftigt att se. Showen avslutades med att man fick hålla i bebisalligatorer. Daniel vågade inte men jag höll i den och den var jättemjuk och skön och man kände mot handen hur det lilla hjärtat slog, en mäktig upplevelse. Eftersom det sedan var ett tag kvar tills vi skulle kolla när de matade alligatorerna så passade vi på att kolla in bassängerna där de födder upp alligatorerna. För varje bassäng man passerade så blev alligatorerna bara större och större vilket var häftigt att se. Vi åt sedan lite glass i väntan på att alligatormatningen skulle starta.

Vi var tvungna att fotografera detta trots att jag tyckte att det var lite äckligt. Till vänster är skinnet från en amerikans alligator och till höger från en amerikansk krokodil. I mitten är skinnet från en burmeisk python. Den burmesiska pythonormen kan bli upp till sex meter lång och är alltså inget man hade velat möta i verkligheten (särskilt inte jag som är enormt ormrädd)

Alligatorshow
Lite konster under alligatorshowen

Cattis med en söt liten alligator

Alligatorer
Såhär låg alligatorerna hela tiden helt stilla

Hallå, kompis!

Massor av små alligatorer i uppfödningsinhägnaderna

Lite större alligatorer i sina inhägnader

Vi avslutade vårt besök på farmen med att se när de matade alligatorerna. Var skoj att se hur det bara komma upp fler och fler alligatorer ur vattnet, de flockades runt mannen med maten. Han som matade alligatorerna berättade att detta bara var lite snacks för alligatorerna. Tror det var en gång i månaden som de matades ordentligt med flera ton mat och detta kunde de sedan leva på till nästa matning. Att de gjorde så var för att garantera att alla fick ordentligt med mat, vilket inte var en garanti vid de dagliga matningarna. Lite skoj var också att han som matade alligatorerna var samma man som höll i både ormshowen och alligatorshowen, snacka om att han skötte allt och det var lite tufft.

Vi bestämde oss sedan för att bege oss tillbaka till hotellet. På väg ut från farmen så skulle Daniel tvunget stanna och ta foto på några statyer och jag stod livrädd och skrek att han skulle komma. Anledningen till att jag var rädd var eftersom det kunde finnas alligatorer på parkeringen eftersom det var mitt i ett alligatorområde. Slutligen kom jag dock tryggt ini bilen och vi for iväg. På väg därifrån såg vi två fascinerande saker; jag tyckte det var superhäftigt att se ett fängelse med taggtråd och allt, snacka om säkerhet medan Daniel mer fascinerades av att där var ett bostadsområde nära farmen och runt området var det högt med stängsel antagligen för att hålla alligatorer ute.

Alligatormatning
Kolla hur alligatorerna samlas för att få sig en liten smakbit, det bara kröp upp fler och fler ur vattnet hela tiden

Inhägnat bostadsområde, beror det möjligtvis på att de inte vill ha alligatorer i sina trädgårdar?!?!

Ett fängelse vi såg när vi åkte från alligatorfarmen

Väl tillbaka i Miami så tog vi en kort vilostund på hotellet innan vi gick in en runda i stan. Innan vi gick in till stan passade vi dock på att gå upp på hotellets tak där de hade en lounge. Vi tog lite foton där uppe samt på omgivningen, var riktigt skoj eftersom man kunde se ganska långt från taket. Vi var ganska trötta efter en heldag i värmen på alligatorfarmen så därför blev det vara en liten middag på McDonalds innan vi begav oss tillbaka till hotellet igen. Där bytte vi om till lite finare kläder och gick sedan upp på hotellets tak för att ta varsin öl i baren som var uppe i loungen. Där var ganska mycket folk men vi hittade en vattensoffa där vi slog oss ner och drack våra drinkar. Var härlig stämning och läcker utsikt när man såg solen gå ner över Miami!

Townhouse Hotel i Miami Beach
Framsidan av vårt hotell

Det fanns en träningscykel i korridoren utanför vårt rum så jag passade på att ta en cykeltur

Daniel softar i loungeavdelningen som fanns på hotellets tak

Utsiktsbilder från hotellets tak

Cattis on the top of the hotel
I bakgrunden ser man det höga hotellet som fanns intill vårt hotell, till och med på denna bilden där vi är på taket på vårt hotell så är det andra hotellet högt

Vår sista dag i Miami bestämde vi oss för att bara ta det lugnt och vila upp oss inför New York. Vi begav oss därför till stranden för lite sol och bad. Var ganska fint väder med klarblå himmel, men eftersom det var en storm på väg in över Florida så var det ganska blåsigt och höga vågor i havet. Efter några timmars sol gick vi till hotellet för en stund vila innan vi gick ut en runda för att fotografera omgivningarna runt hotellet samt stranden.

Mysig väg ner till stranden från hotellet

Jag och älsklingen

Cattis med det höga hotellet intill vårt hotell bakom sig, bild tagen från stranden

Miami Beach

Lite strandbilder
Stranden var enormt bredd och räckte så långt ögat kunde nå

Den stormiga atlanten

Cattis framför en stoooor palm

Tropiskt med alla palmer, här på väg från stranden samt på Collins Avenue som är en av huvudgatorna i Miami Beach

På kvällen gick vi in till den centrala huvudgatan (som vi hittade först denna sista kvällen) där vi hittade en mysig restaurang att äta middag på. Det blev lasagne för oss båda och till det lite god öl. Vi gick sedan och kollade lite i affärerna innan vi begav oss tillbaka till hotellet för en välbehövlig natts vila innan vår avfärd till New York morgonen efter.

Middag vår sista kväll i Miami Beach

Jag och älsklingen sista kvällen i Miami

Spår från tidigare besökare..

Lämna gärna en kommentar innan du går så blir jag jätteglad!

Vad heter du?:

Lämna gärna din e-mail adress: (visas bara för mig)

Har du en blogg? Lämna gärna adressen så kan jag titta tillbaka: