London 2008 - Day One

London baby...
Tänkte att jag ska lägga upp inläggen från vår Londonresa som vi gjorde i december 2008. De låg på den gamla bloggen, men eftersom den är stängd så lägger jag dem även här =)

Londonresan var helt underbar i år. Har precis suttit och titta genom bilderna för att välja ut några att lägga ut här, men där finns så mycket bra bilder. Därför bestämde jag mig för att lägga in massor med bilder, för en bild säger mer än tusen ord =)

Vi lämnade hemmet och Helsingborg tidigt på morgonen den 11 december. Vid 8 på morgonen var vi framme på Kastrup där vi skulle flyga från. Efter lite strul med att hitta incheckningsdisken så fick vi till slut vårt bagage incheckat och kunde gå genom säkerhetskontrollen.. Väl inne var det knappt två timmar till avfärd så vi passade på att kolla runt i alla olika affärer. Vi hann också med att dela på en god öl =)

Daniel njuter av en god öl
Även jag tyckte det satt fint med lite öl =)

Medan vi drack vår öl så satt vi och kollade ut över flygplatsen och spanade in alla flygplan. Plötsligt tappade en bagagevagn en väska utan att märka det och detta var vi ju tvungna att dokumentera =P Det var rätt lustigt för massor med bilar körde förbi utan att bry sig om den stackars väskan. Till slut kom där dock en bil som stannade och tog den med sig, tur för den vars väska det var kunde jag känna =)

Efter en god öl så fick vi snabbt bege oss till vår gate. Vi försökte vara smarta vid valet av ställe att dricka öl, men lyckades inte riktigt. Det flyget vi skulle åka med var väldigt sent med att komma upp med gatenummer på informationstavlorna, men eftersom vi åkte med samma förra året och visste att det gick från A-delen då så satte vi oss strategiskt nog vid A-delen för att dricka vår öl. Plötsligt slår jag en blick upp på tavlan och ser att vårt flyg går från D-delen som är långt åt andra hållet. Dessutom stod det "to gate", vilket ledde till oro och stress hos oss. Efter en rask promenad kom vi fram och blev insläppta i vänthallen. Efter cirka 10 minuters väntande där så kom plötsligt personalen och informerade om att det blivit fel och att planet istället skulle gå från C-delen. Vi skyndade oss alla dit och fick tillslut komma på planet. Flygresan gick jättebra och vi var framme i London vid 11-tiden engelsk tid.

Framme i London och väntar på väskorna

Daniel tyckte att det tog lång tid för väskorna att komma

Nästa steg blev att leta upp en buss att åka med in till London från Stansted flygplats. Detta året valde vi National Express, men precis efter vi köpt biljetterba så insåg vi att det hade varit billigare att åka med ett annat bolag. Jaja, gjort är gjort och vi vandrade på bussen. Resan in till London tar cirka två timmar med bussen. Jag valde att tillbringa den första timmen med att sova eftersom jag var enormt trött. Resten av resan satt vi tillsammans och titta ut på bebyggelsen medan vi kom in i London. Roligt att se alla olika områden och vilken skillnad det ör mellan ytterområdena och innerområdena. Efter en lång resa kom vi tillslut fram till Victoria station vid 14-tiden. Vi fixade snabbt biljetter till tunnelbanan så att vi skulle kunna bege oss till hotellet. Detta året vaklde vi ett sjudagarskort eftersom vi skulle vara där sex dagar. Var riktigt bra och vi tjänade massor av pengar på det jämfört med att köpa nya biljetter varje dag. Dessutom var det skönt att slippa starta varje dag med att köa för att köpa biljett.

Tunnelbaneresan blev även den lite förvirrande. Vi lyckades först komma på fel tåg så vi hoppade av för att byta. Efter lång väntan på den gula linjen som aldrig kom så valde vi att åter hoppa på ett grönt tåg för att åka en bit till på fel håll och sedan byta till ett annat grönt tåg som gick på rätt håll. Massor av folk och två väskor var ingen rolig kombination (dessutom på Londons krångligaste station), men tillslut var vi på rätt tåg och kom fram till Bayswater.

Daniel blev lite trött av allt krånglande med tunnelbanetågen

Väl framme i Bayswater gick allt bättre. Eftersom vi valt att bo på samma hotell som förra året så var det lätt att hitta. Var så mysigt komma tillbaka för man kände igen sig. Även fast det var ett år sedan vi var där sist så kändes det som att vi varit där en vecka tidigare och det var underbart mysigt att känna sig så hemma direkt. Vi vandrade till hotellet och fick vårt rum, tyvärr fick vi ett mycket sämre rum än förra året (utsikt mot en bakgata vilket var riktigt tråkigt), men vad gör det man är ju inte i London för att vara på rummet. Väl framme på hotellet tog vi det lite lugnt en stund för att ladda krafterna efter allt resande.

På väg till hotellet gick D in och köpte en Cola och jag passade på att fota lite. Här är huvudgatan ner mot tunnelbanestationerna...

...och här ser man upp mot det hållet där vårt hotell ligger. Dock ligger inte hotellet på denna gatan utan på en parallell gata men här gick vi varje dag till och från tunnelbanan.

Väl framme på hotellet så slocknade D direkt och självklart var jag tvungen att fota det =)

Efter en stunds vila för D:s del och en stunds TV-tittande för min del så gjorde vi vid oss för att åka in i London en runda och titta lite och äta middag. Denna första kväll valde vi att bara strosa runt lite och kolla, ser var man hamnade och gå på lite mindre gator för att utforska stan. Tillslut kom vi fram till Chinatown där vi hade planerat att äta middag, så då valde vi en restaurang och åt en underbar middag. Jag älskar kinamaten i London. Till skillnad mot i Sverige så får man in maten på ett uppläggningsfat och tar sen över det på ett annat fat för att äta. Detta gör att man enkelt kan dela på de olika rätterna och äta lite av varje. I år valde vi en kötträtt och en kycklingrätt, vilka båda två var supergoda. Vi beställde också in "eggfried rice", vilket är supergott. Vi delade på dessa rätter, vilket är underbart gott att få två rätter i en. Efter maten vandrade vi runt lite mer innan vi tillslut åkte hem för en god natts sömn.

I hissen på väg ut

Jag i tunnelbanan på väg till stan

Jag och älsklingen på promenad i London

D inne i stan, underbart fint med all belysning

Jag vid Piccadilly Circus, så häftigt med de stora skyltarna =)

Daniel ser nöjd ut medan han väntar på maten

Här är våra två olika rätter, underbart gott var det =)

Lite av all julbelysning som finns runt om i London

Spår från tidigare besökare..

Lämna gärna en kommentar innan du går så blir jag jätteglad!

Vad heter du?:

Lämna gärna din e-mail adress: (visas bara för mig)

Har du en blogg? Lämna gärna adressen så kan jag titta tillbaka: