Kalispéra

Har ju förresten glömt att berätta en rolig sak som jag vetat ett tag nu =) Jag och älsklingen har efter många om och men tillslut lyckats bestämma oss för semestermål. Efter mycket diskuterande, mycket forskande via nätet, mycket läsning om olika grekiska öar och vad andra har tyckt om de olika öarna, efter mycket funderande om vad vi ville ha ut av semestern och vad för sorts utflykter och dylikt vi skulle vilja göra så lyckades vi till slut enas om en liten grekisk ö. Den 7 augusti lyfter planer från Kastrup, och valet av ö blev inget mindre än Korfu.


Egentligen var det tack vare älsklingen som vi tillslut lyckades bestämma oss. Att Grekland var det vi helst ville till var vi säkra på, men exakt vart var en svårare fråga. Inte för turistigt, inte för mycket fest och dylikt men ändå lite som händer, fina stränder och bra badmöjligheter, bra utflykter och mycket intressant att se - ja som sagt var önskemålen många. En kväll satte sig Daniel dock ner och gjorde en ordentlig undersökning om vad som fanns och han lyckades då hitta Korfu som verkade nå upp bra till våra förväntningar. Han hittade en liten fiskeby där det fanns gott om restauranger och fina stränder, men där det inte var allt för mycket fest och turister. Så till Korfu och byn Moraitika bär det av för en veckas sol och bad och massor av kvalitetstid för varandra.

Moraitika är vackert beläget på sydöstra Korfu, just där floden Messonghi rinner ut i Joniska havet. Det är en hamn- och fiskeby med gamla anor, men numera domineras den av modernt semesterliv med restauranger, shoppingstråk, vattensporter och kvällsnöjen.


Bad, restauranger och nöjen

Det mesta av restaurang- och nöjesutbudet hittar du på båda sidor om den livliga huvudgatan. Därifrån är det något hundratal meter ner till den långa stranden, som är barnvänligt långgrund och består av sand och klappersten.


Gamla Moraitika

Den gamla bydelen - "Ano Moraitika" - ligger högre upp på kullarna med charmiga stenlagda gränder, genuina tavernor och gamla hus som är målade i de för Korfu så typiska pastellfärgerna.
(text och bilder från
Fritdsresors hemsida)


Underbara vyer från Korfu



Minst en gång under resan har vi planer på att göra ett besök i Korfu stad
Att vandra runt där i skymningstid, hand i hand med min älskade, är något jag längtar enormt efter just nu

Spår från tidigare besökare..

Lämna gärna en kommentar innan du går så blir jag jätteglad!

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Lämna gärna din e-mail adress: (visas bara för mig)


Har du en blogg? Lämna gärna adressen så kan jag titta tillbaka:


Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0