A Fairy Tale Where Dreams Come True For Children Of All Ages

Första anhalten på resan var alltså Orlando och Disney World. Tror att det alltid har varit en dröm att få åka dit, en dröm som jag aldrig trodde skulle gå i uppfyllelse. Jag är av den uppfattningen att man aldrig blir för gammal för Disney och saker som det. Man måste ha kvar sitt barnasinne, det gör livet så myckt roligare =) Vistelsen på Disney World var verkligen magisk, precis som Disney´s sagovärld är. Både jag och Daniel tyckte det var helt underbart där, och vi är överens om att vi måste åka tillbaka dit flera gånger.

Lördagen den 9 augusti anlände vi till Disney World och efter incheckning och frukost så bestämde vi oss för att börja med den klassiska disneyparken - Magic Kingdom. Magic Kingdom är ursprungsparken, den park som öppnades först och som innehåller allt det klassiska från Disney´s värld. När man kommer in i parken så hamnar man mitt på Main Street som leder rakt fram till torget framför Askungens slott. Detta torget fungerar sedan som ett hjul med gångvägar ut till olika delar av parken. Parken är uppdelad i sju mindre världar med olika teman, vissa mer för små barn men även en hel del som inriktar sig till stora barn.

En staty där Walt Disney håller sin första figur Musse Pigg i handen. Denna staty finns mitt på torget framför Cinderella Castle. Slottet är den mest kända symbolen för denna parken.
Bild lånad från Disney World´s hemsida

Vackra Cinderella Castle, mitt i hjärtat av Magic Kingdom

Vi valde alltså att starta med denna parken, eftersom det kändes mest naturligt. Detta är den park som Walt Disney ville skapa, en park där allt är magiskt och där drömmar får liv. En park där man kan både möta och interagera med alla hans skapelser. Vi hade en helt underbar dag här, allt kändes magiskt och fantastiskt, det kändes verkligen som att man var i en sagovärld. Vi började med att vandra längst Main Street ner till slottet. På vägen tittade vi på alla söta små affärer, bagerier och restauranger som ligger längst gatan. Allt är gjort så att det ska se ut som en gammaldags gata, och det är just den känslan man får när man vandrar gatan ner.

Lite bilder på väg från bussen in i parken. Här ser man bland annat lite av de övriga färdsätten man kunde ta sig hit med. Från vårt hotell gick det endast buss, men från vissa hotell fanns där båt (bild 1) och från vissa Monorail (bild 2). Mycket folk var det denna dagen som vi besökte Magic Kingdom.

Här har vi precis anlänt till Magic Kingdom. Bakom mig kan man se både Main Street och Cinderella Castle.

Jag och älsklingen
Spända, förväntansfulla och lyckliga över att den efterlängtade resan äntligen har startat

En vandring längt Main Street, U.S.A

När vi kom fram till slottet så började vi med att följa gata som låg längst till vänster, kändes bäst att börja i ena änden för att sedan arbeta sig framåt. Vi åkte lite karuseller, bland annat en som hette "Jungle Cruise". Här fick man åka på en båtsafari på världens mest exotiska floder i Asien, Afrika och Sydamerika. Åkturen i sig var inget jättespeciellt även om den var ganska mysig, men guiden som körde vår båt var så himla kul. Bland annat frågade han runt var alla kom ifrån, och även han kom från alla dessa ställen; "Where are you from?, Japan, me too, Sweden, me too". Där var även några som var från Tampa som ligger i näheten av Orlando och då svarde han "Ohh, longtravellers". Han var superskoj och i slutet drog han en massa yrkesvitsar, kommer tyvärr inte ihåg dem nu men han var såå rolig =)

Här är båten vi åkte i under vår båtsafari

Söta elefanter hittade vi på de exotiska floderna

Vår roliga guide på båtsafarin

Efter vår båtsafari så fortsatte vi rundvandringen i parken. Vi begav oss vidare in i ett annat land i parken och hittade lite bergochdalbanor. Dock var det ganska långa köer, men vi bestämde oss för att ta Fast Pass till en av dem och ställa oss i kö till den andra. Fast Pass var en annan underbar idé som de hade kommit på. Det gick ut på att man fick en slags biljett till en karusell och denna biljetten gällde enbart en viss tid. Exempelvis kunde man få en biljett som sade att man kunde komma tillbaka mellan 12.10-13.10. Man kunde då komma tillbaka till karusellen vid denna tiden och ställa sig i en speciell snabbkö. På detta viset kunde man spara en hel del tid. Under tiden som vi köade till en karusell så gick tiden fram till den tidpunkt då vi kunde återvända till den andra karusellen. När väl vi hade åkt karusellen så var det dax att åka nästa och på så vis sparade man en massa tid. Vi bestämde oss för att åka Splash Mountain och tog därför Fast Pass till Big Thunder Mountain Railroad som låg precis bredvid. Dock drog värsta ovädret in precis när vi skulle ställa oss i kö till Splash Mountain så vi sprang snabbt och sökte skydd under ett tak istället. Ovädret var enormt, regnet öste ner och det åskade och blixtrade, men på 20 minuter hade det dragit över och vi kunde ställa oss i kö. Dock hade ovädret varit så kraftigt så att karusellen stängts av tillfälligt, men efter ett tag var den igång och vi kunde åka.

Daniel söker skydd från ovädret
Bakom honom ser man hur vattnet rinner på gången

Regnet verkligen öste ner, tror aldrig att jag förut har sett ett sådant skyfall
Splash Mountain
Man åkte i stockar genom ett sagoland och utefter banan fanns det små stup som man åkte ner för

På väg upp för en backe i Splash Mountain

Efter Splash Mountain åkte vi även Big Thunder Mountain Railroad, vilken var ganska rolig och fartfylld. Efter en hel del tittande och åkande kände vi dock att kropparna behövde en stunds vila. Då vi checkade in så tidigt på morgonen så hade vi inte fått vårt rum ännu, så väskorna låg fortfarande i bilen. Vi bestämde oss därför för att ta bussen tillbaka till hotellet för en stunds vila mitt på dagen. Vädret var varm och kvavt, och eftersom vi inte hade värmt oss vid värmen ännu så blev man snabbt trött. Tillbaka på hotellet så packade vi in väskorna på hotellrummet och sedan tittade vi runt lite på hotellområdet.

Vår snygga hyrbil med den söta apelsinen på registreringsskylten där bak. På skylten står det även "The Sunshine State", vilket Florida kallas. Lägg även märke till att man i Florida inte har någon registreringsskylt framtill på bilen.

En liten ödla. Det vimlade av ödlor som solade sig på stenarna och jag var så rädd att köra på någon med resväskan när jag drog min väska till hotellrummet.

Söta Lady utanför vår hotellbyggnad

Efter en stund på hotellet så bestämde vi oss för att åka tillbaka till Magic Kingdom. Vi hade "hopper" på våra biljetter, vilket gjorde det möjligt för oss att byta park och besöka flera parker på samma dag men vi kände att vi inte var fördiga med Magic Kingdom. Vi ville även se den berömda paraden på kvällen samt de berömda kvällsfyrverkerierna, så det blev Magic Kingdom även på kvällen. Vi fortsatte titta runt på det som vi inte hunnit se tidigare under dagen, åkte karuseller vi inte tidigare provat på samt bara njöt av atmosfären. Bland annat såg vi Mimmis hus, åkte en karusell med Stich och så var vi inne i "The Haunted Mansion". På kvällen såg vi den underbara kvällsparaden SpectroMagic Parade med massor av fina ljusvagnar. Alla Disneyfigurer åkte på vagnar fulla av lampor och det var helt magiskt. Tyvärr blev alla bilder ganska dåliga, eftersom det är svårt fotografera i mörkret. Trots tidsomställningen så hade vi enorm ork och på kvällen orkade vi även stanna kvar och se fyrverkerierna som var vid elvatiden på kvällen. Fyrverkerierna heter Wishes Nighttime Spectacular och det var verkligen spektakulärt. Fyrverkerierna var helt magiska, hur mycket fyrverkerier som helst och det var helt underbart att få njuta av dem med älsklingen vid sin sida. Efter fyrverkerierna valde vi att bege oss till hotellet för att hämta nya krafter för en ny, fartfylld dag som skulle komma dagen efter.

Me & darling
Vi åkte en karusell där man åkte runt hela den lilla världen (delen av parken), kul se allt från ovan

Mimmis hus

Lite bilder från kvällens SpectroMagic Parade
Här ser man Mimmi, Anden i Alladin och Piff & Puff

Spår från tidigare besökare..

Lämna gärna en kommentar innan du går så blir jag jätteglad!

Vad heter du?:

Lämna gärna din e-mail adress: (visas bara för mig)

Har du en blogg? Lämna gärna adressen så kan jag titta tillbaka: