Resan startar..

Vår resa startade tidigt, tidigt den åttonde augusti 2008. Jag tror klockan inte ens var tre på morgonen då mamma kom för att hämta oss. Mamma var så underbart snäll och ställde upp med skjuts ner till båten. På detta viset fick vi också lite extra tid med älskade Lucas, innan vi skulle vara borta från honom i drygt två veckor. Jag minns att jag knappts sov natten innan vi skulle åka. Jag var spänd och full av förväntan inför hur allt skulle bli. Massor av saker skulle med, så långt in på natten höll jag på att packa och kolla så att allt var med. Jag var också väldigt spänd inför själva resan, mycket skulle passa och en viss oro fanns väl för att något skulle strula.

Iallafall så lämnade vi hemmet tidigt på morgonen och åkte ner till Knutpunkten till båten. Via båten tog vi oss till Helsingör och tåget vidare mot Köpenhamn. När tåget precis har lämnat Köpenhamn så stannat tåget plötsligt. I högtalarna meddelar de att det kommit in ett giftlarm, så att tåget inte fick fortsätta köra. Det var även snack om att vi skulle återvända till Köpenhamn, där man skulle få ta sig via annat färdmedel vidare mot Kastrup. Jag hann precis känna paniken och oron i kroppen, även om vi hade gott om tid tills planet skulle gå så visste man inte riktigt hur det skulle fixa sig med transport till flygplatsen, innan det gick ut i högtalarna med ett meddelande om att det var falsklarm och vi fick åter fara vidare. Framme på flygplatsen checkade vi in väskorna, i kön fick man svara på en massa frågor om vem som packat väskorna, vem som haft tillgång till dem, vad man hade för elektronikprylar med sig samt vem som haft tillgång till dem. Vi klarade oss dock snabbt genom kontrollen och gick sedan direkt igenom säkerhetskontrollen så att vi kom in på flygplatsen. Vi passade på att äta lite frukost samt kolla lite i affärerna innan det var dax att gå till gaten där planet skulle flyga från. Väl där fick vi gå igenom ytterliggare en säkerhetskontroll, men även denna gick smidigt. Efter en stunds väntan fick vi så gå på planet där vi skulle tillbringa de kommande 9 timmarna.Planet lyfte strax efter nio och plötsligt var vi på väg mot USA, på vårat livs resa =)

Resan har startat. Här är vi på båten på väg till Helsingör

Lite flygbilder. Den första är från vänthallen på Kastrup, utanför kan man se vårt flygplan som skulle ta oss till NY. Den andra bilden är från flygresan och den tredje är tagen på Newark flygplats i NY, under tiden som vi väntade på planet som skulle ta oss till Florida och Ft. Lauderdale.

Flygresan över Atlanten gick utan bekymmer. Jag sov ganska mycket av vägen, trött efter en natt utan ordentlig sömn. Förutom att sova hann vi med att läsa, lyssna på musik och titta på film. Vi snackade även en massa skit och kramades, och två måltider hann vi med. Först fick vi varm mat drygt en timme efter vi hade lyft och sedan fick vi en underbart god och varm kalkon- och ostbaguett ett tag innan vi skulle landa. Riktigt roligt med både mat och gratis dricka på planet, det är man inte precis van vid =) När klockan hade snurrat nio varv, och den lokala tiden i östra USA var 11.55 så landade vi på Newark där vi skulle byta flyg för vidare resa till Florida. Efter att snabbt ha tagot bagaget genom tullen, vilket man ska göra på första flygplatsen i USA, så lämnade vi in det igen för vidare färd (det var för-incheckat för hela färden). Vi gick sedan igenom säkerhetskontrollen och in i shopping och restaurang området. Efter en liten promenad för att se vad där fanns för roligt så satte vi oss på McDonalds för att äta lite lunch. Vi hade drygt fyra timmars bytestid i New York så där fanns gott om tid till att titta rundor. Efter lite mat, lite koll i affärerna och en massa vandrande så valde vi att sätta oss vid gaten. Här satt vi och läste samt spanade på alla flyg som kom och gick utanför fönsterna. Timmarna flög trots allt iväg snabbt, och tillslut fick vi gå ombord på planet och fara mot dagens slutdestination - Fort Lauderdale i Florida. Väl framme i Florida var vi sent på kvällen, tror klockan var åtta ungefär. Efter att ha plockat upp bagaget och hämtat ut hyrbilen (vilket tog enorm tid eftersom där var mycket folk i kö) så begav vi oss till hotellet vi bokat för natten. Som tur var fick vi en GPS gratis i bilen, vilket räddade kvällen. Efter lite problem med att hitta rätt, och en GPS som jag inte riktigt förstod mig på, så hittade vi rätt och kunde snabbt checka in. Klockan var väl ungefär tio på kvällen, vilket innebär fyra på morgonen i svensk tid så det bev sängen direkt för en god natts sömn.

Efter en ordentlig natts sömn så gick vi upp tidigt dagen efter. Vi plaockade snabbt ihop de få saker vi packat upp kvällen innan och checkade ut. Att få en tidig start på dagen och komma till Orlando tidigt kändes viktigt så vi struntade i hotellfrukosten som inte serverades förrän vid sju. Vi hade tänkt köpa frukost på vägen, men plötsligt var vi på "Florida turnpike" vilket är en betalväg, och det var inte så lockande att lämna den, betala för att åka av, bara för lite frukost. En snabb färd till Orlando fick det istället bli. Vid detta laget hade jag fått koll på GPS:en och den hade vi enorm hjälp av. Resan gick snabbt och smidigt, och strax innan tio checkade vi in på vårt hotell i Orlando. Efter lite frukost där begav vi oss mot vår första sevärdhet...

Spår från tidigare besökare..
M

Vad roligt att du äntligen skriver och delar med dig av er resa...Hoppas att du mår riktigt bra när minnena dyker upp. Förstår om du samtidigt längtar tillbax dit och att få uppleva det igen. Puzz

2009-03-15 @ 14:20:01

Lämna gärna en kommentar innan du går så blir jag jätteglad!

Vad heter du?:

Lämna gärna din e-mail adress: (visas bara för mig)

Har du en blogg? Lämna gärna adressen så kan jag titta tillbaka: