Lights, Cameras, Action

Gryning över Pop Century Resort

I´m Ready To Go

Under de två första dagarna hade vi klarat av två av Disney World´s fyra temaparker. När vi skulle välja inför vår tredje dag så stod valet mellan Disney´s Hollywood Studios eller Disney´s Animal Kingdom. Valet föll på Hollywood Studiosmåndagen den 11 augusti steg vi upp i gryningen och tog bussen dit. Som boende på ett av Disney World´s egna hotell hade man fördelen att en park varje dag hade öppet en timme tidigare enbart för de som bodde på ett Disney World hotell. Just denna dagen var det Hollywood Studios som öppnade en tmme tidigare så vi tyckte att det passade bra att tillbringa denna dagen där. För att kunna uttnyttja den extra timmen optimalt så valde vi att hoppa över frukosten och istället äta senare på parken.

Disney´s Hollywood Studios har Musses trollkarlshatt som kännetecken. Denna enorma hatt ser man nästan vart man än går i parken
Bild lånad från Disney World´s hemsida

Disney Hollywood Studios ger en inblick i all magi som finns i Hollywood. Genom både liveshower och åkattraktioner får man en chans att se hur saker går till "behind the scenes". Hela parken är tilläggnad filmens värld och där finns gott om spännande saker att ägna dagen åt. Eftersom vi anlände tidigt så hade grindarna ännu inte hunnit öppna när vi kom fram till parken. Under tiden som vi väntade på att det skulle öppna så passade vi på att spana in kartan för att se vad vi ville se och vart vi skulle gå. Efter ett tag öppnades grindarna och vi blev insläppta det första steget i parken. Väl innanför grindarna så var där ännu en avspärrning. Vi visste först inte varför där var ännu en avspärrning, men strax fick vi veta vad som var på gång... Att vi hade anlänt tidigt till parken gjorde att vi fick möjligheten att se öppnandet av parken den dagen, vilket var en upplevelse i sig. När klockan närmade sig åtta kom ett filmteam farande med kameran i högsta hugg. Regissören skrek och domderade medan han höll på att spela in en scen. Två av dagens gäster fick gemensamt spela huvudrollen i filmen och de fick nöjet att klippa upp bandet som avspärrningen bestod av också var parken öppen för den dagen.

Mycket folk köade redan tidigt för att komma in i parken. Jag passade på att spana in kartan lite mer noggrant medan vi stod och väntade på att få komma in.

När väl parken var öppen så begav vi oss direkt mot parkens nyaste attraktion - Toy Story Mania. Vi hade hört mycket om denna attraktionen, och jag hade även hört talas om de enorma köer det lätt blev till den. Vi hade därför bestämt oss för att gå dit först för att ta Fastpasses till den. När vi hade tagit Fastpass så bestämde vi oss för att trots allt ställa oss i kö och åka en gång då med. Eftersom den precis hade öppnat så gick kön ganska snabb trots allt och vi var framme efter en kort väntan. Karusellen var verkligen hur rolig som helst, jag överdriver nog inte om jag säger att det är den roligaste jag någonsin har åkt. Man satt i vagnar två och två och hade 3D-glasögon på sig. Man åkte sedan in längst en räls och fick genomgå olika tävlingar, exempelvis kastade man ringar, kastade bollar på tallrikar och sköt pil på ballonger. Man fick olika poäng för hur bra man träffade och det kändes verkligen som att man gjorde sakerna på riktigt. Vid en station skvätte det tom. vatten på en när man träffade ballongerna med pilar. Karusellen var verkligen hur rolig som helst, skoj med tävlingsmomentet också =)

Toy Story Mania
Bild lånad från Disney World´s hemsida

Efter åkturen så vandrade vi runt lite i parken för att spana in vad som fanns där. Samtidigt letade vi efter något trevligt ställe där vi kunde äta lite frukost. Till sist hamnade vi på Sunset Boulevard som leder ner till det ökända Hollywood Tower of Terror.  Jag ville direkt åka men eftersom där var lång kö och jag inte kunde ta ett Fastpass till eftersom vi redan hade tagit på Toy Story Mania. Fastpassen funkar som så att man kan ta ett nytt den tid som det tidigare börjar gälla, eller efter två timmar ifall det är längre tid än så tills det första Fastpasset börjar gälla. Eftersom kön var för lång så tog vi istället lite frukost på ett ställe som låg högst upp i Sunset Boulevard. Goda croissanter, kaffe till D och juice till mig blev det som fick bli vår frukost. Vi köpte även lite efterrätt att äta efter frukosten - wienerbröd till Daniel och chokladmuffins till mig. Under tiden som vi satt vid ett bord på uteserveringen så fick vi lite sällskap i form av en söt liten fågel. Självklart smet jag till den lite smulor, djurvän som jag är =)

En promenad nerför Sunset Boulevard, längst ner ligger Hollywood Tower of Terror

Gott med frukost och alltid trevligt med lite frukostsällskap

Under tiden som vi åt så passade jag på att spana in programmet för dagens aktiviteter i parken. Vi försökte få ihop lite tider för de shower vi mest ville åka, men det var ingen lätt uppgift. Tillslut bestämde vi oss för att sikta på en stuntshow med biljakter till att börja med. Dock var det ett bra tag till showen skulle börja så vi bestämde oss för att titta runt i parken fram tills dess. Först fixade vi Fastpass till Tower of Terror och när vi hade gjort det så hörde jag plötsligt sång som lät som musiken från High School Musical och vi skyndade oss mot det hållet. Det visade sig att det var ett uppträdande med dans och sång från filmerna och vi stannade och tittade ett tag. Efter ett tag blev solen för varm och vi bestämde oss därför för att vandra vidare. Efter lite promenerande så hamnade vi i området där stuntshowen skulle gå så vi gick in och satte oss. Det var en enorm läktare och efter ett väldigt dividerande så hittade vi tillslut en bild som båda var nöjda med (lagom avstång från showen men ändå i skugga så vi slapp den gassande solen). Showen var suverän med massor av roliga stunt. De som körde bilarna måste vara riktigt duktiga, de körde framåt, bakåt, hit och dit, ibland var det bara centimetrar mellan bilarna men inga repor blev det. Sist av allt fick man se hur slutresultatet hade sett ut om det hade varit en tagning till en riktig film. Riktigt skoj =)

Roligt med uppträdande från High School Musical

På promenad genom parken

Lights, Motors, Action
Stuntshowen som vi var på

Läktaren var enorm och showen var riktigt bra

Vi fick vänta ett tag innan showen började

Vi under tiden som vi väntade på att få se stuntshowen

Bilarna körde så det rykte! Superhäftigt var det =)

Efter showen så visste vi inte riktigt vad vi ville göra. Där fanns några attraktioner som vi ville åka och några shower vi ville se, men showtiderna passade inte så bra och vi kände oss allmänt trötta i kroppen. Solen gassade enormt mycket och det var jättevarmt att befinna sig ute i solen. Man kände i kroppen hur påverkad man blev av solen, man blev seg och lite yr. Vi vandrade därför lite planlöst runt för att köpa lite dricka, och under tiden försökte vi hålla oss borta från den direkta solen och istället befinna oss i skuggan från husen. Helt plötsligt såg vi New York torna upp sig framför oss, med både Empire State Building och Flatiron Building. Hade jag inte vetat bättre hade jag antingen trott att vi plötsligt hamnat i NY, vilket hade varit konstigt då vi var i Orlando, eller att jag hallucinerade, vilket inte hade varit så konstigt med tanke på värmen. Det var dock bara kulisser men de såg väldigt riktiga ut, såg ut som riktiga hus =) Vi vandrade vidare in i en gata och hamnade utanför ingången till Studio Backlot Tour. Detta var en rundtur där man fick se olika saker från filmens värld. Först fick man se insplningen av en scen där ett fartyg blev anfallet av flygplan som sköt på det. Sedan fick man gå vidare och sätta sig i bussar som körde en på en rundtur. På rundturen fick man se in i exempelvis ett rum där man gjorde kostymer. Det bästa på rundturen var dock den delan där man blev fångad mitt i en jordbävning. Hela bussen skakade, vatten kom forsande och det brann en massa utanför bussen. Det var riktigt häftigt, en mäktig upplevelse. Turen var ganska bra, lite seg emellanåt men klart värd att åka om så bara för jordbävningsdelen =)

What?! Är vi i New York helt plötsligt?
Puh, det var bara en kuliss och inte jag som hallucinerade

Ingången till Studio Backlot Tour

Lite bilder från rundturen.
Först ett torn med en buske formad som Musse, sedan ett plan med Musse-figur på och sist en bild på katastrofområdet där jordbävningen skedde.

Efter Backlot Tour gick vi bort igen på Sunset Boulevard eftersom det var dax för en tur i den ökända hissen. Åkturen var ganska så bra, just när hissen föll var inte så skrämmande men hela attraktionen hade ett spöklikt tema och man fick en berättelse berättad medan man väntade samt när man väl kommit in i hissen. Oavsett att den inte var lika pirrande som jag trott så är det absolut en attraktion jag gärna hade åkt igen. Efteråt gick vi bort till en karusell som låg intill, en bergochdalbana som hette Rock´n´Rollercoaster with Aerosmith. Efter några försök att få med mig D så gav jag upp och ställde mig istället i Single Riders kön. Åkturen var fantastiskt bra. Man fick först se ett filmklipp där man blev medbjuden på en av deras konserter. Efter det fick man sätta sig i världens snabbaste limousin eftersom det var bråttom om vi skulle hinna till konserten. Med en hastighet på 0-100 på någon sekund samt musik strömmande högt från högtalare i nackstödet så for man ut i en bergochdalbana i totalt mörker (inomhus). Det enda man såg var neonskyltar och det var riktigt häftigt. Några loopar senare var jag av igen och berättade glatt för D om den häftiga upplevelsen.

Under dagen åkte vi även en hel del andra attraktioner, men jag minns inte exakt när vi åkte de olika. Vi åkte bland annat Toy Story Mania igen, Journey Into Narnia: Prince Caspian samt The Great Movie Ride. Alla dessa var ganska bra, roligt se olika saker från filmens värld. Vi hade det iaf riktigt roligt och en massa minnesvärda attraktioner såg vi. Tyvärr missade vi Indiana Jones-showen eftersom tiderna passade så dåligt. Antingen var det för lång tid kvar så vi bestämde oss för något annat och missade det eller var det samtidigt som något annat vi ville se. Efter en massa promenerande, tittande och åkande så var vi helt möra i kroppen och gav oss tillbaka till hotellet för en stunds vila. Tror även vi var nere och badade en runda i poolen för att svalka av oss. Efter att ha hämtat nya krafter så begav vi oss av från hotellet igen när kvällen närmade sig. Vi bestämde oss för att ta en runda in till Downtown Disney för lite mat och shopping. Nere i Downtown fanns det massor med affärer, många med disneysaker som tema. Bland annat fanns där en enorm Disneystore med allt mellan himmel och jord. Efter att ha botaniserat runt bland kökstillbehör, kläder, mjukdjur, leksaker, inredningssaker och smycken så kände vi oss nöjda med affären. Jag köpte först en klocka med Musse Pigg figurer, den är i silver med Mussehuvuden som länkar i armbandet. Jag tyckte den var enormt fin och att den senare skulle passa perfekt till min ring, lika glittrig och fin med gnistrande stenar i armbandet. Priset var också väldigt bra så den inhaldnades innan vi vandrade rundor. Vi hade via hotellet fått en rabattcheck på mat på Planet Hollywood så det fick bli middag där. Varsin hamburgare med pommes och öl blev det, underbart gott smakade det men jag tyckte dock det var lite för högt ljud med musik som spelades högt under tiden man åt. Efter middagen fortsatte vi strosa rundor ett bra tag innan vi tillslut tog bussen tillbaka till hotellet.

Redo för en kväll i Downtown Disney

Downtown Disney låg precis vid en sjö och här ser man lite av affärerna på andra sidan vattnet.

Jag posar lite...
Först vid legostatyerna utanför Legobutiken och sedan på en bro över till Pleasure Island

Här åt vi middag på kvällen. Toppengod mat men tyvärr lite för hög ljudnivå enligt min smak..

Spår från tidigare besökare..

Lämna gärna en kommentar innan du går så blir jag jätteglad!

Vad heter du?:

Lämna gärna din e-mail adress: (visas bara för mig)

Har du en blogg? Lämna gärna adressen så kan jag titta tillbaka: