Detta gör mig verkligen irriterad..

Jag vet att jag kommer göra folk upprörda med detta inlägget. Jag vet även att det finns många som inte håller med mig, men det får man ta... Detta är min blogg där jag meddelar min åsikt, that´s it! Måste bara få skriva av mig om en sak som irriterar mig enormt!

Blir så irriterad när man läser i tidningen om den dåliga frekvensen på folk som vaccinerar sig mot svininfluensan. Senast idag fanns där en bild med text i HD, där man kunde läsa att enbart 4812 personer har vaccinerat sig, av de 9790 ungdomar plus 2500 studenter som har fått erbjudande om vaccination här i Helsingborg. Detta gäller åldergruppen 19-29 vilket klassas som en utsatt grupp med stor risk att bli sjuka. Förstår inte att folk kan välja bort att vaccinera sig, trots allt så kostar det inget och även om det kan medföra lite smärta och feber så är det väl saker man kan ta. Tycker det är oansvarigt att inte vaccinera sig och istället riskera att insjukna i svininfluensan. Det finns ju en anledning till att de ansvariga i Sverige väljer att vaccinera hela befolkningen, väljer att lägga ner massor av pengar på att gratis erbjuda sin befolkning vaccination mot en influensa som anses väldigt allvarlig.

Jag har själv valt att vaccinera mig. Tycker att det är det enda rätta att göra i detta läget. Jag är en av de som har fått både väldigt ont i armen samt feber och inflensasympton, vilket har inneburit 1,5 sjukdag från jobbet. Trots detta har jag inte ångrat mig en enda sekund! Hade man inte vaccinerat sig och istället blivit sjuk så hade man legat hemma mycket längre än detta, dessutom med mycket värre symptom än de jag har haft. Jag tar gärna lite smärta och feber för att slippa det värre. Dessutom innebär min insats att personer som inte själva kan få vaccinationen pga. olika anledningar skyddas i större utsträckning. I mitt arbete där jag jobbar väldigt nära med barn, varav enbart hälften om ens det har haft åldern inne för att få vaccinationen, så tycker jag att det är mitt ansvar att skydda dem som inte har kunnat få vaccinationen. Dessa små barn under tre är annars helt försvarslösa och de riskerar även att kunna bli väldigt sjuka om de får inflensan. För deras skull samt för andra ute i samhället som inte kan få vaccinationen samt för min egen skull, så utstår jag gärna de små biverkningar som vaccinet innebär.

Tyvärr (ja jag skriver tyvärr för det är precis vad jag känner) så innebär även min insats att de som är så oansvariga och inte vaccinerar sig dessutom skyddas bättre mot svininfluensan. Alla de som valt att vaccinera sig skyddar andra genom att färre i samhället är mottagliga och kan bli sjuka, vilket innebär färre smittospridare och alltså att de som själva valt att inte vaccinera sig dessutom löper mindre risk att bli sjuka. Oansvarigt är det enda jag säger! Dessutom så blir jag förbannad ifall någon på mitt jobb exempelvis väljer att inte vaccinera sig och sedan ligger hemma under lång tid för att de blir drabbade. Jag kan gärna jobba lite extra någon dag för att täcka upp för någon som får biverkningar av vaccinet, men att behöva göra det för någon som helt oansvarigt valt bort vaccinationen tycker jag är vansinne! Att det troligtvis kommer vara många som ligger hemma sjuka och alltså bidrar med en stor kostnad för samhället iform av sjukvårdskostnader och dylikt gör mig förbannad!

Som sagt, jag vet att folk kommer reagera på detta inlägg och ni får gärna kommentera med en förklaring till varför ni inte valt att vaccinera er. Många tycker inte som mig, men jag är trots allt stolt över de 4812 personer här i Helsingborg som liksom mig har valt att vaccinera sig och därigenom skydda både sig själva och andra mot att bli riktigt sjuka! Detta är som sagt min åsikt, ni får tycka och tänka vad ni vill både om den och om vaccinationen men såhär tycker iaf jag! Jag är riktigt irriterad på att det finns alldeles för många oansvariga och själviska personer i vårt land som uppenbarligen bara tänker på sig själva och att de inte vill ta biverkningarna som kan följa med vaccinationen. Dessutom att detta rör sig om en av de grupper med störst risk att bli riktigt sjuka gör det hela ännu värre! Så känner jag och nu ska jag gå och göra något annat för att försöka skaka av mig denna irritation!


Spår från tidigare besökare..

Lämna gärna en kommentar innan du går så blir jag jätteglad!

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Lämna gärna din e-mail adress: (visas bara för mig)


Har du en blogg? Lämna gärna adressen så kan jag titta tillbaka:


Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0