Boattrip to Parga and Paxos

Redan på lördagen (vår första dag på Korfu) så bokade vi in oss på en utflykt. Vi valde en utflykt som bestod av en båttur till Parga på det grekiska fastlandet och sedan även ett stopp på Korfus grannö Paxos. Onsdagen den 12 augusti var dagen för denna efterlängtade utflykten.

Dagen började dock inte på bästa sätt. Jag vaknade mitt i natten av att jag behövde gå på toaletten. Medan jag var på toaletten kände jag att jag hade ont i ögat. Efter en koll i spegeln konstaterade jag att det nog var en irriterad vagel och inget allvarligt. Åter till sängen där jag plötsligt inser att vi har "glömt" biljetten till utflykten i säkerhetsboxen där vi hade lagt den för att inte bli av med den. Problemet var att säkerhetsboxen fanns i receptionen som inte öppnade förrän 8.30. Vi skulle bli upphämtade för avfärd redan 7.45 och detta utgjorde problemet. Efter denna insikten så fick jag inte många minuters sömn under resten av natten.

När vi väl gick upp på morgonen så insåg jag att ögat hade blivit värre. Ett öga var svullet och rött på det övre ögonlocket, medan det andra ögat var hängigt undertill. Jag kände mig alltså inte allt för pigg när vi gjorde oss redo för att bege oss på utflykt. samtidigt gnagde även oron för biljetten inuti mig hela tiden medan vi gjorde vid oss. När vi skulle gå så rusade jag ner till receptionen i hopp om att de kanske skulle ha öppnat dörrarna in där lite tidigare och som tur var hade de gjort det. Vi fick tag i biljetten och vandrade sedan till huvudgatan där vi skulle bli upphämtade med bussen. Vi kom fram till upphämtningsplatsen i god tid runt 7.30. Klockan blev 7.45, den blev 8.00, den blev 8.15 - fortfarande ingen buss syntes till. Slutligen strax efter 8.30 kom den och vi kunde ta plats. Bussen tog oss till Korfu stad där vi fick gå på en otroligt stor båt som skulle ta oss runt på utflykten. Båten var full av folk, och i jämförelse med det vi hade förväntat oss så blev både båtens storlek och mängden folk en förvåning. När vi dessutom hade seglat ett tag och de började gå igenom programmet för dagen så kom dagens andra chock - resan till Parga skulle ta runt 2,5-3 timmar. Vi hade aldrig tänkt tanken att resan skulle ta sådan tid och hade därför inte tagit med oss något att roa oss med under båtresan. Dock fanns där gott om saker att titta på under resans gång och slutligen var vi framme i Parga...

Daniel väntar på bussen

Lite bilder på Moraitikas huvudgata en tidig onsdagsmorgon samt en bild på en trött Cattis

Framme i Korfu fick vi gå ombord på en stor, stor båt

Utsikt över Korfu stad från båten, tagen då vi seglade ut från hamnen

Min underbara man

Moraitika sett från havet

Efter ett tag somnade jag gott mot Daniels axel, helt utmattad efter nattens bravader. Efter ett tag blev där lite ledig plats på bänken och jag lade mig ner istället och sov gott vidare en stund medan Daniel betraktade utsikten

Grekiska fastlandet såg väldigt bergigt ut från havet

Lite bilder över det grekiska fastlandets kustremsa på väg in mot Pargas hamn

Framme i Parga

Härlig utsikt över vackra Parga med massor av färgglada hus

En liten ö utanför Parga

Daniel med Pargas färgglada vy bakom sig

Min älskade Daniel i Pargas hamn
Båten i bakgrunden är "vår" båt, RENAS II

Parga bestod av massor av mysiga och idylliska små smala gator och grändar

Vi gick uppåt, och uppåt, och uppåt, och uppåt tills vi kom så högt upp man kunde komma. Därfirån hade man denna fantastiska utsikt över Parga och dess omgivningar

Om man tittade på andra hållet från vår höga punkt så såg man ner i en bukt med en lång, fin sandstrand

På klippan där vi tog utsiktbilderna fanns det en utsats där denna fina borgen fanns

Min underbara älskling

Åter på båten efter några varma timmar i middagssolen i ett hettande Parga
Var verkligen enormt vackra vyer mot Parga

Segling mot Paxos
Denna biten tog bara runt en timme med båt

Framme på Paxos gick vi in till en liten by för att äta lunch

Vi hittade en restaurang på ett mysigt litet torg mitt inne i byn. Här satte vi oss ner och beställde vi in lite god lunch och dricka

På väg tillbaka till båten efter lite mat och sightseeing i byn

Åter på båten för drygt två timmars seglats mot Korfu stad
På hemvägen var det riktigt blåsigt och under den första timmen blåste det extermt mycket och hela båten gungade enormt mycket. En skrämmande upplevelse, särskilt när man som jag redan är lite rädd för havet

Korfu stad

På väg tillbaka in i Korfu stad där bussen väntade på att ta oss tillbaka till Moraitika

Min underbara man njuter av solnedgången från båten

Tillbaka på hotellet så passade jag på att fotografera vårt rum lite...

Dagen avslutades på balkongen med lite kortspel och massor av vatten.
Trots dagens tveksamma start så blev det en toppendag med massor av underbara upplevelser. Vi fick se så mycket fantastiska vyer och uppleva helt andra delar av Grekland så detta var en helt underbar del av vår semester och ett fantastiskt minne.

Spår från tidigare besökare..

Lämna gärna en kommentar innan du går så blir jag jätteglad!

Vad heter du?:

Lämna gärna din e-mail adress: (visas bara för mig)

Har du en blogg? Lämna gärna adressen så kan jag titta tillbaka: