One Year Anniversary

Fredagen den 21 augusti var det vår ettåriga bröllopsdag. Vi hade diskuterat mycket om vad vi skulle göra för att fira detta och kom tillslut fram till att åka till Göteborg för att bo på hotell en natt. Tidigt på förmiddagen den 21:e tog vi därför bilen och körde mot Göteborg där vi hade bokat ett dubbelrum på hotell Gothia Towers. Runt ett var vi framme och kunde checka in på hotellet. Efter att ha checkat in och kollat lite snabbt på rummet så begav vi oss till Universeum för att se vad de hade att erbjuda där. Varken jag eller D hade varit där tidigare, men vi hade båda hört mycket positivt om det så vi var ganska förväntansfulla. Efter drygt en timme lämnade vi dock med besvikelse Universeum eftersom vi inte ansåg att där var så mycket att se eller göra.

Istället tog vi en promenad ner till centrum för lite sen lunch samt shopping. I Nordstan satte vi oss på en trevlig servering och åt varsin god bakad potatis medan vi betraktade allt folk som strosade förbi serveringen. Efter att vi hade ätit oss mätta så avverkade vi affärerna i Nordstan samt shoppinggatorna runt om innan vi tog spårvagnen tillbaka mot hotellet. Väl på hotellet så fixade vi till oss lite inför en trevlig middag på kvällen. Vi skålade sedan i champagne för att fira "vår" dag samt åt jordgubbar och lite choklad. Var supermysigt att sitta på hotellrummet och dricka gott, mysa lite och kolla ut över Liseberg en del. framemot sjutiden begav vi oss ut från hotellet och tog spårvagnen till Linnégatan där vi hört att det skulle finnas många trevliga restauranger. Vi hamnade tillslut på restaurang Istället där vi beställde in lite god mat och dricka. Maten var väl sådär, men vi hade det supertrevligt och uteserveringen där vi satt var så mysig så det övervägde den tveksamma maten. Efter en mysig middag och en massa skratt och prat så tog vi en promenad ut i Göteborgsnatten. Efter en stund var vi lagom vilse och bestämde oss för att hoppa på spårvagnen tillbaka till hotellet. Väl tillbaka på hotellet tänkte vi ta en drink på restaurang Heaven 23 som ligger högst upp i det ena tornet, men eftersom vakterna var väldigt otrevliga så bestämde vi oss för att strunta i det och istället gå tillbaka till rummet. Vår ettåriga bröllosdag var över och det hade varit en helt underbar dag!


På väg mot Göteborg
Jag var dagens chaufför


The road leads us to Göteborg


Cattis framför de hööööga tornen


On our way to Universeum


En giftig, men vacker, fisk


Vi kollade lite på hajarna


Så vackra Nemo-fiskar


Vackra fiskar


Jag och älsklingen i tropiska skogen



Två kompiasar man inte vill stöta på utan glasväggen mellan


Dax för lunch


En vacker blomma på vårt bord


Mums, gott med bakad potatis


Daniel har fotograferat mig


Vårt fina dubbelrum


Redo för en kväll på stan


Skål älskling!
Tack för ett underbart år


Älsklingen på restaurangen


Kvällens middag på restaurang Istället


Jag på restaurangen


Väntan på spårvagnen tillbaka till hotellet


Liseberg at night
Utsikten från vårt hotellrum

Lördagen startade vi med en underbar frukost på hotellet. Där fanns verkligen allt man kunde önska sig och lite till så vi satt länge och njöt av allt gott som erbjöds. När frukosten var uppäten och väskan packad så checkade vi ut och gick en runda på stan för lite mer shopping. Lite innan ett kände vi oss nöjda med shoppingen och redo för Liseberg så efter att ha flyttat bilen (ville ha den närmre Liseberg) så gick vi in genom entreén på Liseberg. Vi skaffade direkt åkpass och begav oss sedan iväg för att åka en massa karuseller. Tyvärr var det en dag med ganska mycket folk i parken, men trots det så hann vi åka allt vi ville. Vi startade med Flume Ride och hann sen även med alla andra måsten i parken. Jag hann även testa de flesta av nyheterna, vissa var bättre än andra. Till lunch åt vi en helt underbar Fish & Chips, något som Daniel har fått mig att gilla. 


På väg till bilen efter en liten shoppingtur


Jag på väg till bilen


Dagens första åktur blev i Flume Ride


Utsikt över Liseberg


I kön för att åka Kållerado


En av Lisebersg nya åkattraktioner Uppswinget...

...som jag senare testade

Under dagen testade vi turen på lite olika chokladhjul. Jag hade flera gånger konstaterat att "man vinner ju aldrig änå och vinner man väl något så är det bara en liten andravinst, typ en litet choklad.." Vi vandrade vidare i parken och jag kollar lite efter Dumlehjulet där jag gärna ville testa att spela. Plötsligt ser vi det och vi bestämmer oss för att testa en gång. En hel bricka kostade tjugo kronor och jag väljer snabbt en bricka som hade talet 21 i mitten, vilket kändes som vårt tal en helg som denna när vi firade bröllopsdag (vi gifte oss 21 augusti..). jag hann tänka tanken att fråga D om vi ville ha Geisha eller Dumle om vi vann, innan jag plötsligt insåg att man självklart inte vinner. Hjulet snurrar... och det stannar...


...och pltösligt frågar tjejen i ståndet om jag ville ha Geisha eller Dumle. jag kollar upp och ser att hjulet har stannat på nummer 21 och inser att JAG har vunnit! Tillsammans bestämmer vi oss för Dumle och får en stor Dumlekola i papper full med 2kg Dumle. Medan vi går från ståndet så börjar lyckan sprida sig i min kropp och jag inser att JAG, ingen annan utan JAG faktiskt vann. Och jag inte bara vann, utan jag vann en stjärnvinst! Yihoo!! På bilden ovan har vi pausat för lite snacks, Daniel åt popcorn och jag åt lite sockervadd, och jag sitter där och smilar och kan fortfarande inte riktigt fatta att jag vann ;-) "Plötsligt händer det" kan man sammanfatta det hela lite lyckligt med :-D



Jag testade också nya attraktionen Shanghai


It goes up.. and around!


♥ Vackra älsklingen ♥
Tycker omgivningarna på Liseberg är så himla fina


Det var en riktigt solig dag


Underbara omgivningar


På väg upp på berget


jag åkte uppskjutet om & om & om igen, medan älsklingen väntade på marken


Vacker bild
Daniel passade på attfotografera lite medan han väntade på mig då jag åkte Kanonen


Slutligen blev det dax för en åktur i Uppswinget

Jag som åker i stort sett allt ångrade mig direkt när karusellen började köra och ville snabbt att åkturen skulle ta slut. Själva åkturen var både härlig och åkvärd, men då jag insåg att det enbart var en liten spärr över mig som var säkerheten för att inte ramla av så fick jag smått panik. Alla vet att tekniken kan krångla, och hade denna spärr plötsligt släppt så hade man fallit handlöst rakt ner mot marken. Jag anser att säkerheten var för dålig på denna och att där borde finnas ytterliggare någon säkerhetsspärr. jag skulle aldrig rekomendera någon att åka denna just för detta, men kanske är det bara jag som är mesig...


Kvällsmat intogs på en av alla Burger King restauranger


Skymningen sänker sig över Liseberg
Vi fortsatte att åka karuseller och njuta av den underbara sensommarkvällen en bra stund efter att denna bilden togs. Vi hade en helt underbar dag på Liseberg och begav oss vid elvatiden hemåt Helsingborg igen efter en fantastisk helg.


Spår från tidigare besökare..
G

SÅ SÖT D E MED HANDVÄSKA! klär honom verkligen:)

2009-09-26 @ 13:19:57

Lämna gärna en kommentar innan du går så blir jag jätteglad!

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Lämna gärna din e-mail adress: (visas bara för mig)


Har du en blogg? Lämna gärna adressen så kan jag titta tillbaka:


Skriv din kommentar här:

Trackback
RSS 2.0